torsdag 21 maj 2009

En bra bok läser man aldrig ut på eftermiddagen

Om jag läser en bra bok, en sån där riktigt bra bok, så kan jag inte lägga den ifrån mig. Jag läser tills den är slut, helt enkelt. Möjligen med korta avbrott för att duscha, jobba och se till att mitt barn inte svälter ihjäl. (Jo, det var betydligt enklare att gå in i läskoma innan jag blev förälder.) Den enda buffertzon som finns är natten. När alla har somnat kan jag ligga där och läsa i mörkret, utan något som stör. Ända tills boken är slut.

Och varför läser jag aldrig ut en bra bok på eftermiddagen? För att om det är en bra bok, så har jag redan legat vaken hela natten och läst ut den. Eller så har jag precis börjat på den, och kommer att ligga vaken följande natt. Jag kan inte se några andra alternativ, hur jag än vrider och vänder på frågan. 

Inga kommentarer: