torsdag 14 maj 2009

Intresseklubben noterar en radioföljetong som blev film

Till mitt inlägg om Tordyveln flyger i skymningen som borde bli film, får jag en kommenterar från Boktipset - ni na ni na ni nanna som tror att det var så att boken kom först och senare blev radioteatern. Mina vidare efterforskningar visar dock att radioteatern verkligen  kom först (1976), och boken sedan (1978). 

Det fick mig att tänka på ett annat exempel som började som radio, nämligen Ebba och Didrik. 1985 dök nämligen Christina Herrströms Didrik upp som sommarlovsteater. Året därpå sändes Ebba. Efter ytterligare några år dök två böcker upp, baserade på radioteaterhistorierna. Didrik kom i förstautgåva 1989, och Ebba 1990 (båda böckerna finns också som en samlingsvolym från 1995). I samma veva kom då tv-serien, som många har sett och älskat: Ebba och Didrik. Själv satt jag (då i sena tonåren) och mina kompisar (varav flera passerat 20-strecket) som klistrade vid tv-rutan. Det berodde verkligen inte bara på att utbudet av tv-kanaler var mindre då, utan jag tyckte och tycker att det här är en av de allra bästa tv-serier som producerats i Sverige. Eftersom mina gamla vhs-band med serien är i suddigaste laget var jag glad när jag fann en dvd-version på en bokrea nära mig tidigare i år. I det här fallet kan man också lugnt nöja sig med filmatiseringen. Inget ont om böckerna, men lika magiska som tv-serien är de inte. 

Visste ni förresten att Peter Schildt som regisserade Ebba och Didrik (och då var gift med Christina Herrström) spelade nattpappan Peter i filmatiseringen av Maria Gripes bok Nattpappan? Bara för att knyta ihop säcken i den här bloggposten. 



Det här inlägget har tidigare publicerats på min gamla blogg.

Inga kommentarer: