måndag 18 maj 2009

Bättre än originalet

I Mankells Wallander-serie finns det två böcker som är riktigt bra, tycker jag. Resten kan kvitta. De två jag gillar är Steget efter och Brandvägg. Spännande bladvändare. Medan jag läser dem vågar jag inte kliva ur sängen en mörk natt om jag måste gå på toaletten. 

Problemet med Wallander-böckerna är att jag inte gillar Wallander. Jag gillar inte nersupna, halvfeta poliser som självömkande vägrar ta tag i sitt liv. Jag skulle antagligen ha lite mer sympati, om det inte fanns så många av dem i litteraturen. Jag gillar inte heller konceptet att polisernas familjer blir kidnappade, och mordhotade hela tiden. Det är inte spännande längre. Inte bara är det otroligt och osannolikt (jag är själv polisdotter, så jag vet), det är så överanvänt att det enda som kan överraska är att polisdottern eller polishustrun dör. Det skulle jag tycka var ett bra slut på historien. 

Jag har även ett annat problem med Wallanderböckerna, och det är Rolf Lassgård. Ja, han är ju inte direkt med i böckerna, men i filmerna som bygger på böckerna. Och han är en duktig skådespelare och yada yada, men jag undviker gärna att se på honom om jag inte måste, om vi säger så. (Och Krister Henriksson som jag däremot gärna ser på - ja, han känns inte heller som Wallander. Hur kan man byta från Lassgård till Henriksson? Rundgången i svenska deckarserier blir verkligen uppenbar när man vet att Henriksson har spelat kommissarie Winters side-kick i filmatiseringen av Edwardssons böcker...).

Hur som helst, det jag vill komma fram till var att den perfekte Wallander är Kenneth Branagh. Jag såg Steget efter med den engelska titeln One step behind, och insåg att den var bättre än allt annat. Branaghs Wallander är bättre än i böckerna. Filmen var spännande, logiskt uppbyggd, och på många sätt helt absurd. Den är till största delen filmad i Ystad med omnejd. Scenografin är nästan absurt helsvensk (t o m skrivna lappar är på svenska, även om alla talar engelska), med gardiner, foton, läkarrockar, pressbyråmuggar, ja allt. Jag tyckte mycket mycket om den, och jag tror att jag ser på Firewall på engelska väldigt väldigt snart.

Ååååh, vad jag tycker om att bli positivt överraskad!!

En diskussion av den engelska Wallander-serien finns i detta youtube-klipp. 






Detta inlägg har tidigare publicerats på min gamla blogg. 

Inga kommentarer: