fredag 8 maj 2009

Året var 1973...

Bokmania har en kul utmaning, som många hängt på konstaterar jag efter dagens rundklickande utifrån bokbloggar.nu. Temat är "Året jag föddes som litteraturår." Jag hoppar på och kontemplerar över 1973 medan jag googlar. 



Författare som dog:
Vilhelm Moberg (han med Utvandrare, Invandrare, och Raskens)
P.G. Wodehouse (han som skrev så roliga böcker om Jeeves) 
J. R. R. Tolkien (han med hobbitarna)




Författare som föddes (och som väl ännu inte riktigt lyckats axla de fyra fallnas mantlar):

Mirja Unge
Lotta Olsson
Johanna Nilsson 
Linda Skugge
 



Böcker som gavs ut:

Astid Lindgrens Bröderna Lejonhjärta
Sven Stolpes biografi om Den Heliga Birgitta
Gun-Britt Sundströms bok För Lydia (som jag skriver om här
SAOL, 1973 års upplaga. Första upplagen sedan 1950, som höll ända till 1986.
Den tyska originalutgåvan av Michael Endes Momo (Momo - eller kampen om tiden)
Tove Janssons Vem ska trösta knyttet
Gunilla Wolde ger ut den sista boken i Totte-dekalogen. Läs förresten om hur hon beskriver tillkomsten av Totte-böckerna



Böcker som inte gavs ut:
Sjöwall/Wahlöö gör ett uppehåll i sin utgivning om Roman om ett brott (1965-1975). I stället kom detta år en amerikansk filmatisering av Den skrattande polisen.



Debutanter:
Henning Mankell debuterar med boken Bergssprängaren
Bruno K. Öijer debuterar med Sång för anarkismen 
Erica Jong debuterar med Fear of flying (Rädd att flyga)
Bamse blir serietidning




Nobelpriset gick till australiensaren Patrick White. Jag kunde ha svurit på att det var Eyvind Johnson och Harry Martinson som fick dela på priset, men tydligen hade jag fel, för det var inte förrän 1974. Jag som hade tänkt skriva några rader om Johnson, får vänta med det till en annan gång. I stället ska jag kolla upp White och läsa något av honom.



Och utanför bokvärlden...

Vietnamkrig
Norrmalmstorgsdramat
Abba deltog i svenska melodifestivalen med Ring ring och kom tvåa
Gustav VI Adolf dog, och Carl XVI Gustaf blev kung  
Tage Erlander var Sveriges statsminister, och Richard Nixon USA:s president 
Filmen Exorcisten har premiär
och hela Sverige tittar på Scener ur ett äktenskap av Ingmar Bergman






Det här inlägget har tidigare publicerats på min gamla blogg.

Inga kommentarer: