tisdag 5 maj 2009

Böcker som man glömt

Jag har skrivit upp nästan alla böcker jag läst sedan mellanstadiet. Ibland tittar jag på de där listorna, och minns. Spännande böcker. Böcker man grät till. Böcker med ett vackert språk. Böcker som man var glad att man läst ut. Böcker som man läste om, och böcker som man vet att man kommer att läsa igen.

Och så böcker man glömt.

Då och då står där titlar och författarnamn som jag skulle kunna svurit på att jag aldrig hört talas om. Ibland har böckerna fått högt betyg. Och jag minns ingenting av dem. Konstigt. I maj 1995 läste jag till exempel När Morgan går förbi av Anne Tyler. Jo, jag minns Anne Tyler, men jag har inget minne av boken som jag gav betyget fyra av fem. 

Jag googlar och googlar och hittar massor med sidor där boken nämns, men nästan inget om vad den handlar om, inget som kan friska upp mitt minne. Är det den Tyler-boken där en man lämnar sin hustru och flyttar ihop med en tjej som bara springer och springer i ett par gymnastikskor. Eller om det är utan skor. Jag minns inte. Nån annan som vet?

Frågan är om man egentligen har läst en bok om man glömt att man läst den.







Det här inlägget har tidigare publicerats på min gamla blogg.

Inga kommentarer: