onsdag 16 februari 2011

Som julafton varje gång

Jag har ibland nämnt att jag ofta knappt tror mina ögon när jag besöker ett av biblioteken i min närhet (jag har tre som jag frekventerar rätt regelbundet). På det här biblioteket hittar man nästan alltid massvis med relativt nyutkomna böcker – inte sällan såna som nyss fått Nobelpris eller Augustpris. Där står böckerna och lockar på snurrställ och på nyinkommet-hyllor, och väntar och väntar på att bli lästa. Vecka ut och vecka in står där samma böcker. Idag noterade jag till exempel att boken om Ingmar Bergman av Jörn Donner som jag läste för så där ett år sen fortfarande står där och väntar på att bli lånad.

Ibland är jag faktiskt helt övertygad om att jag är den enda som förbarmar mig över de här böckerna. (Och ibland funderar jag över om det är rimligt att ett bibliotek köper in en massa bra böcker bara åt mig. Men sen slår jag bort den tanken. Visst är det rimligt? Jag betalar ju skatt. Och mina biblioteksböter.)

Under en mycket kvick runda idag stod till exempel de här böckerna och lockade:





Några av dem fick följa med mig hem

17 kommentarer:

snowflake sa...

Det är faktiskt inte klokt. Det är det inte.

Om du tagit Sittenfeld, Zeh och/eller Atwood så vill jag väldigt gärna läsa inlägg sen.

Vixxtoria sa...

Snow: Nej, det är inte klokt. Och det är ett litet bibliotek också, så det är ju inte som att det är dubletter som står där och dammar.

Atwood har jag redan läst och skrivit om – har du missat det? (jag är nästan säker på att jag inte spoilar boken:

http://ombockersomjaghunnitlasa.blogspot.com/2011/01/these-worlds-we-created.html

snowflake sa...

Nu hittade jag dit. :-)

Men skriv gärna om de andra, det är så härligt att läsa om böcker jag redan läst.

Vixxtoria sa...

Ja, fast jag har inte läst just den av Zeh eller Sittenfeld ;-)

Men ska så klart skriva så fort jag läst.

Har precis läst ut en annan av böckerna jag lånade (ej med på fotot ovan). Sååå skönt att läsa EN hel bok en kväll. Fast det var en riktigt förskräcklig men bra historia.

Bohusläningens Bokblogg sa...

Jag är så glad att vi skattebetalare får Bibliotek av våra pengar! :)

Jag läser förövrigt bland annar Stridsbergs Drömfakulteten nu, jag är inte särskilt överväldigad. Jag läste även Atwoods Oryx & Crake tidigare i år och gillade inte den särskilt heller, så jag ser fram emot kommande recensioner!

Johan sa...

Klart det är rimligt! Tänk om de hade byggt hockeyrinkar och fotbollsplaner för skattepengarna istället, va !? :)

Nattens bibliotek sa...

Vilket härligt bibliotek. Det skulla man vilja ha nära sig. Mitt biblo är det ofta långa väntetider på en nyutkommen bok :(

Bokomaten sa...

Eller så är dett ett gäng bibliotekarier som förtvivlat försöker pusha ut sina favvoböcker som de köpt in i trippel upplaga.;)

Vixxtoria sa...

Bohusläningen: Jag läste precis Drömfakulteten, och tyckte att den blev bättre och bättre, och även om det inte kommer bli min favoritbok så var det en mycket bra bok. Men jag tror inte att jag kommer inte skriva något eget inlägg om just Drömfakulteten. (KOlla hos Böcker böcker böcker – hon läste också just den boken, och skriver ungefär vad jag tycker också). Men om/när jag läser Darling River, så kanske jag skriver om den, och kanske kommer det då in något om Drömfakulteten också...

Oryx och Crake kommer inte heller få något alldeles eget inlägg så som jag tänker nu ;-) Det är så skönt att inte blogga om allt man läser (och det var nu väldigt länge sen jag läste O&C. Men om du följer länken som jag gav till Snowflake i kommentarsfältet här ovan så kommer du till vad jag skrev om Syndafloden, och där står lite om O&C också.

För övrigt gillar jag inställningen att du vill läsa vad jag skriver om böcker du själv inte tycker är nåt vidare, haha ;-)

Johan: De bygger ju en massa handbollshallar hela tiden tycker jag. Och ofta är det sport på tv. Tyvärr sällan högläsning.

Bokstödet: Det har sina fördelar det här biblioteket. Men många nackdelar också. Man kan t ex inte "bara gå in där" utan att komma ut med en massa böcker. Det är en stor nackdel.

Bokomaten: Tja, jag tror inte på det där med trippel upplaga. Det är definitivt onödigt, eftersom det räcker och blir över med de enkelupplagor som finns. Men det kan vara bibliotekarierna som försöker få folk att läsa något annat än lokaltidningen och Stieg Larsson (Luftslottet som sprängdes stod reserverad bakom lånedisken, såg jag).

Vera sa...

Jag har sagt det förr och bör väl begrunda det igen: Det är dags för mig att börja besöka biblioteket istället för att klicka hem från adlibris....

Jenny B sa...

Fantastiska böcker allihopa, och bara för dig, tänk! Så kände jag när jag hittade Leena Krohn på biblioteket vid Plattan i höstas. Grattis till lyckade fynd!

Hanneles bok-paradis sa...

så är det på mitt lilla bibliotek också

Bokomaten sa...

Förresten kan jag meddela att många bibliotek (och jag tex) faktiskt på riktigt gör så. Köper in böcker för en enda låntagares skull. Bara att skriva ett önskemål så får man boken inköpt. Om den går att få tag i.. Det är ju under förutsättning att man kan vänta tills den kommer, annars får man kila till bokhandeln själv.

Vixxtoria sa...

Magnolia: Man kan göra både och! Rekommenderas!

Jenny B: Några av de här hade jag ju redan läst, men någon av dessa fick följa med, tillsammans med några till... ;-)

Hannele: Jag tror mindre bibliotek är bättre på det, faktiskt!

Bokomaten: Känner till fenomenet. På jobbet kan vi önska rätt friskt också! Det är bra att det finns utrymme för detta, tycker jag. (Men det är lite tråkigt – vilket kanske var en av de poänger jag ville få fram med det här inlägget – att så här bra och aktuella böcker står outlånade vecka efter vecka.)

Eli sa...

Ibland känner jag mig också lite skyldig för hur många inköpsförslag jag skickar till mitt bibliotek, men köper de in alla jag föreslår så får de väl skylla sig själva att jag skickar in fler förslag, inte sant? Ibland undrar jag till och med om jag är den enda på mitt bibliotek som hittat denna underbara funktion och att de därför är jätteglada över att någon har förslag...

Vixxtoria sa...

Eli: Jag tror ofta att enskilda låntagare kan få ganska stor makt över vilka böcker som beställs. Man får hoppas att det är såna låntagare som har god smak, bara ;-)

LINA K - SKRIVER SKRÄCKROMAN! sa...

Härligt med bibliotek där man kan göra läsvärda fynd! =) Här i Helsingfors finns det väldigt få svenskspråkiga böcker i biblioteken så det är sällan jag hittar något som får följa med hem ... =/