fredag 15 maj 2009

Jag kan inte låta bli att försöka se vad du läser!

Har du träffat mig på bussen nån gång? Eller kanske på stranden, på fiket eller i bokhandeln? Hur som helst så är det i alla fall jag som håller på att vrida nacken ur led för att avgöra vilken bok du läser. Jag kan bara inte låta bli. 

Om man bara har lite tid på sig så brukar man förr eller senare lyckas avgöra de mest komplicerade fall. Det svåraste är faktiskt sitta bredvid någon på bussen, och kunna läsa dennes bok som... ja, som en öppen bok hela bussresan, men utifrån det inte kunna avgöra vad det är för titel eller författare. Och nej, att fråga är inget alternativ, eftersom det är en del av sporten att lista ut det hela själv.

Och du har kanske försökt se vad jag läser? Well, jag är den där hemlighetsfulla, viktorianska typen som drar mig för att visa mer än det uppslag jag just läser. 

Eller, egentligen tycker jag det är lite pinsamt att alla kan se vad jag läser. Som om de plötsligt vet nånting om mig som jag inte har lust att avslöja. Min litteratursmak, till exempel.

Inga kommentarer: