fredag 15 maj 2009

Love story och inte ett öga är torrt

Jag letade egentligen efter något helt annat, men på Tradera snubblar jag över sju exemplar till salu av Erich Segals Love story. Nån som minns? 1970 års snyfthistoria om rikemanssonen Oliver som mot sin fars vilja gifter sig med fattiga, sarkastiska, italienska Jenny. Detta innebär att Jenny får försörja honom genom juridikstudierna (något som alltid irriterat mig lite. Om de nu ändå inte fick pengar från Olivers rika far, så skulle väl lika gärna Oliver kunnat jobba, så att Jenny kunnat plugga!). När Oliver äntligen är färdig, och de unga tu efter en tids fruktlösa försök att skaffa barn konsulterar en läkare konstateras att Jenny har leukemi. När de inte klarar av att betala de dyra läkarräkningarna får Oliver bita i det sura äpplet och be sin far om pengar. Men inget kan rädda Jenny, och Oliver ligger där i sjukhussängen och håller om henne när hon dör. 

Boken kom 1970, nästan samtidigt som filmen med samma namn. Den är ett exempel på en bok som skrevs efter filmmanuset (enligt Wikipedia, vill säga, och jag är en wikipediaskeptiker). Som ni förstår tjänade näsduksfabrikanterna mycket pengar på både bok och film. Ett berömt citat är förresten: "Love means never having to say you're sorry". Mina minnesbilder av boken blandas med filmens. Snöbollskrig, Jenny som spelar piano, hennes italienska far, deras fattiga lägenhet, och hur glada de var efter Olivers examen när de kunde köpa ett fint hus. 

Jag var inte ens född när boken kom ut, men upptäckte en regnig sommarlovsdag när jag var kanske femton ett ganska sönderläst exemplar av boken i min mammas bokhylla. Jag återvände (naturligtvis) regelbundet till boken under hela min tonårstid, och grät lika mycket varje gång. Jag undrar var boken finns idag, om jag skulle tycka den var lika sorglig. Och ja, jag funderar lite grann på att lägga ett bud på något av Tradera-exemplaren. Om jag å andra sidan bara vill gråta, så visade det sig räcka för mig att se följande youtube-klipp:



En gång i tiden var jag för övrigt jäkligt bra på att spela filmtemat på piano. 

Det här inlägget har tidigare publicerats på min gamla blogg.

Inga kommentarer: