fredag 29 maj 2009

Vad var det Astrid sa?

Ett av dagens tidigare inlägg handlade ju om Astrid Lindgrens flickor. Det går att skriva hur mycket som helst om hennes författarskap, och när som jag kommer att tänka på något återkommer jag till Astrid eller någon av hennes figurer här, var så säker.

I väntan på det kan ni följa mitt exempel och klicka runt på Sveriges Radios hemsida och undersöka deras fina samling med Astrid-program. Jag har inte hunnit lyssna på något nu, men jag minns att jag har hört flera av programmen i direktsändning eller återutsändning tidigare. Jag ska lyssna igenom så småningom! Tills vidare vill jag dock gärna flagga för de underbara programmen 20 frågor, som var Astrids radiodebut. Så rapp och klipsk och rolig är hon där! Det är lätt att glömma att en gång i tiden var hon inte bara en gammal  sagotant. Eller förresten. Att kalla henne det är verkligen att reducera och förminska ett av de riktigt stora författarskapen!


Det här inlägget har tidigare publicerat på min gamla blogg.

Inga kommentarer: