fredag 15 maj 2009

Förresten har jag varit otrogen tidigare

Apropå mitt inlägg om en uppföljare till Salingers Räddaren i nöden, så finns det fler exempel på hur älskade böcker följts upp av andra författare. Det är kanske inte så konstigt. Vi är många som vill veta "hur det gick sen", till exempel för världslitteraturens kärlekspar. 

Just Jane Austen drar till sig plagierare av alla de slag. 

Den absolut värsta boken jag har läst är boken Pemberley av Emma Tennant, som alla som inte endast läst twitterversionen förstår är en fortsättning på Jane Austens Stolthet och fördom. Här handlar det om hur viktigt det är att Darcy och Elizabeth får barn tillsammans. Jag har visserligen bara läst den i svensk översättning, men språkets platthet, och den spekulativa handlingen... Om jag inte minns fel har Darcy något oäkta barn sen tidigare... Äh, jag har tack och lov glömt den exakta handlingen, men dålig var den. Så dålig att det här är den enda boken i hela mitt liv som jag har slängt i papperskorgen. Jag gör mig aldrig av med böcker annars.

En bättre spin-off på Stolthet och fördom är Mr Darcy's daughters av Elizabeth Aston, där Darcy och Elizabeth har gett sig ut på en långresa, och deras fem giftasvuxna och giftaslystna döttrar befinner sig under otillräckligt förkläde i London. Ja, ni fattar vad som händer. Som Stolthet och fördom är ju inte den här boken, men välskriven, rolig och med en viss spiritualitet. Jag kan acceptera den mycket för att man slipper höra grodor hoppa ur Eliza och Darcys munnar (de förblir tack och lov bortresta boken igenom). Författaren har skrivit fler böcker i den här serien, som jag inte har läst, men det skulle jag nog kunna tänka mig. 

Jag har också upptäckt boken Darcy & Elizabeth: Nights and Days at Pemberley av Linda Berdoll. Nån som har läst den och kan avråda eller uppmuntra? Jag kommer avråda mig själv tills dess jag blir överbevisad ;-) 


Det här inlägget har tidigare publicerats på min gamla blogg. 

Jag fick svar från Nina, som skrev:

Jag har läst Linda Berdolls bok, den är underhållande och fräck, väldigt fräck-inget för de pryda.Jag skrattade dock chockerad, generad och road. Många uppföljare som jag läst är välskrivna och karaktärerna nära orginalen, de kan dock vara lite lugna i tempot. Berdolls bok har tempo och den enda invändningen jag har är att en del karaktärer är lite för elaka för min smak.
Om du vill botanisera bland uppföljare så sök på sequels pride and prejudice på www.amazon.com
så får du upp böcker och recensioner.

Inga kommentarer: