onsdag 22 september 2010

Human behaviour

Har ni ringt Telia eller SJ det senaste? Har ni kanske rentav pratat med datorerna där och lyckats felanmäla er telefon eller boka en tågbiljett som inte går till Skövde? I så fall ska ni veta att det är resultatet av några rätt avancerade Wizard of Oz-experiment.

I ett Wizard of Oz-experiment undersöker man hur helt vanliga människor talar med en dator; man gör det genom att låta testpersoner tala med vad de faktiskt tror är en dator, men som i själva verket är en människa som låtsas vara en dator. (I en del designer kommunicerar testpersonen i stället i skrift med "datorn".) På det här sättet får man fram hur och på vilket sätt människors datorkommunikation skiljer sig från hur de talar med andra människor.

(För att sedan lösa problemet med att datorn ska förstå vad människan säger behövs en massa taligenkänningsprogram, och en jäkla massa övning på folk som sluddrar på en massa olika dialekter, och det är en helt annan fråga.)

Ja, det här är ju inte särskilt relevant information för en bokblogg egentligen (fast det är rätt kul att man hämtat en term från litteraturen), men om ni går till Butter tar ordet, så har han en Oz-vecka, där han inte alls talar om såna här experiment. Utan om nån slags förälskelse i Dorothy, tror jag.

Och eftersom jag när en hemlig längtan att driva radiostation så passar jag dessutom på att spela Yellow Brick Road med Elton John.

9 kommentarer:

Paperback Lover sa...

Hihihi, det är två av mina kollegor (en fd) som varit med att genomföra detta experiment för Telia. Kul att du tog upp det så där helt o-apropå i bloggen.

Och så kan jag tillägga att min vardag består den där långa parantesen du skrev. Jag underhåller och testar dylika röststyrda telefonitjänster. Men det kanske du redan visste?

Vixxtoria sa...

Paper: Jag visste med säkerhet att det var något ditåt du gjorde. ;-)

Magnus Axelsson sa...

Kul experiment! Det måste vara en något bisarr upplevelse att "leka" dator och prata med människorna i testet.

Vixxtoria sa...

Magnusax: Nu har jag inte gjort precis såna här experiment själv (jag gör mycket mer avancerade, så klart, med riktiga datorer och rätt mycket annan avancerad utrustning), men tanken är oftast att man testar vissa förutbestämda saker, och har ett schema eller vissa bestämda val som man testar.

Det finns en hel del annan forskning som också undersöker till exempel hur människor talar med avatarer – dvs hur påverkar det hur människolika datoranimerade figurer som talar är – mimik, känslouttryck, hur huvudet rör sig, blickbeteende osv. Spännande är det i alla fall.

Petter sa...

Okej, namnet är fullt begripligt.
Sen är jag inte förälskad i Dorothy.
Längre.

Vixxtoria sa...

Petter: Jaja, om du påstår det så får jag väl tro dig på ditt ord. Eller nåt.

Ingrid sa...

Datorer och röststyrning mm etc etc... nej det är inget för mig
:-). Däremot tackar jag för Elton Johns Yellow Brick Road- och trippen tillbaka till mitt tidiga 70-tal.... nu är det bara en stor guinness som fattas....

Anonym sa...

Riktigt intressant. Fredrik Lindström pratade om just fenomenet med hur man pratar med en telefonsvarare i dag på bokmässan. Roligt och intressant om hur man lämnar meddelande efter meddelande för att be om ursäkt för det tidigare, röriga, oförståeliga meddelande man talat in, innan man inser att personen i fråga redan hört alla de meddelandena innan den kommit till det sista...

Vixxtoria sa...

Ingrid: Varsågod. Det som är roligt med att spela musik i min blogg är att i alla fall du alltid uppskattar det :-)

Tidningssida: Att tala med telefonsvarare (dvs att tala med någon som inte är närvarande) är också intressant, även om det är ett annat slags fenomen egentligen. Vi är väldigt ovana att i talspråk inte har mottagaren av det vi säger närvarande (på ett eller annat sätt – talar man i telefon så är ju inte lyssnaren fysiskt närvarande på samma plats som talaren, men tidsmässigt närvarande, och kan återkoppla och reagera direkt). Det finns många spännande saker med kommunikation.