måndag 6 september 2010

Det var i alla fall fraktfritt

Jag påstod i Bokbabbels kommentarsfält att det skulle kosta mig ungefär 492 kronor att beställa hem den tredje delen av Suzannes Collins Hungerspelsserie, den som heter Mockingjay. Men den här gången hade jag fel. Beställningen kunde summeras till endast 422 kronor! En felmarginal på en hel pocketbok, således. Det borde jag väl fira på något sätt.

Men det är konstigt att det ska vara så dyrt med nya böcker, och det är skandal rent ut sagt att ingen lagstiftar mot den avgift de flesta nätbokhandlar som jag frekventerar tar bara för att man klickar in och kollar lite. Och lite till, och lite till och lite...



(Om du klickar på bilden kan du se lite bättre hur jag tänker när jag väljer böcker.)

11 kommentarer:

jenny sa...

Vad är det för bok för 39 riksdaler som alla talar om?? Jag är nyfiken.

Bokbabbel sa...

Win!

Älskar bilden med förklarande pilar samtidigt som den gör mig irriterad för man blir ju nyfiken!

Anonym sa...

Nu kommer ju den samlade bokbloggosfären ligga vaken inatt och fundera över vilka böcker som menas! Den engelska fackboken till exempel - vem påstod att den var kul egentligen? och vad handlar den om?

enligt O sa...

Skandal att de dessutom tar betalt för böcker som man bara läst om. Det kommer alltid fler böcker till mig än jag beställt. Bytte från adlibris till bokus, men båda sidorna har samma bugg i systemet.

Vixxtoria sa...

Jenny: Ja, det värsta tugget verkar ha stillnat nu, men du får väl kolla runt :-D
Jag har själv verkligen ingen aning om vad den handlar om, men den är så omtalad och har en titel av typen Utrota varenda jävel (fast det är alltså inte den boken), att jag så klart måste kolla upp vad det är.

Bokbabbel: Ja, tanken var ju att göra folk nyfikna. Om det är något som verkligen är värt att nämna skriver jag säkert om den boken så småningom :-p

Bokstävlarna: And mission accomplished! Om ni ändå ligger vakna kan ni ju passa på att läsa lite. Det blir väl bra? (Jag tror det var Calliope som påstod att den engelska fackboken var bra, förresten.)

O: Har du testat Amazon? Play.com? Cdon?

Zachan sa...

Klassiskt! =)

snowflake sa...

men hallå, facit, facit!

Marias bokliv sa...

hm, kan fackboken vara den om viktorianska england och bra-att-känna-till-termer? Jag funderade på den men har redan tappat bort lappen där jag skrev vad den hette. Eller så har lilla barnet ätit upp den? Hur som helst blir det billigare så...
Kan meddela att bookdepository har samma bugg som de svenska nätbokhandlarna.

Anonym sa...

Ska jag alltså gå till Calliope och tjata om boken istället, eller besitter hon något slags källskydd?

Om det är boken som Maria skriver om ovan så är jag inte bara nyfiken utan också en smula avundsjuk. Den vill jag ju också läsa!

enligt O sa...

amazon.co.uk bookdepository cdon.com har samma problem, eller är det ett problem? Har faktiskt inte beställt böcker på många veckor, men konstigt nog fungerar biblioteksreservationer på samma sätt som närbokhandlarnas kundkorgar. Skumt.

Vixxtoria sa...

Zachan: :-) Det är för övrigt därför som ordet "bokrea" är ett hån.

Snowflake: Jag ska se om jag kanske kan få till ett facit...

Maria: Det är inte omöjligt att du är inne på rätt spår.

Jag sätter upp Bookdepository på svarta listan.

Bokstävlarna: Ja, om det nu var Calliope. Jag tror det. Det var rätt länge sen. Du kanske kan muta henne med en bok så att hon avslöjar nån hemlighet?

Jag vill för övrigt bara påpeka att jag alltså _köper_ boken. Om du gärna vill läsa den kan du säkert få låna den och hinna läsa den långt innan jag har börjat tänka på att påbörja den.

Enligt O: Varningslistan blir bara längre och längre. Jag ska se om jag kan skicka iväg ett mejl till Råd och rön.