torsdag 18 juni 2009

Svar på tal

Bloggen och förlaget Cosy Crime reagerade på mitt inlägg om DN-intervjun med förlaget med ett inlägg på sin blogg. Jag svarade dem så här i en kommentar som i skrivande stund väntar på moderering på Cosy Crimes blogg:

Hej Jack! Kul att du läser min blogg. Låt mig först säga att jag verkligen gillar bra deckare. (Jag läser kanske 20-25 deckare per år, oräknat omläsningarna; det är väl ett mått om något på att genren intresserar mig.) Jag hoppas också både att de deckare ni ger ut är bra och får en stor läsekrets.

Men det har varit mycket deckare på senare år, och jag tror faktiskt att deckarboomen är över för den här gången. Men låt oss båda hoppas att jag har fel (och det är verkligen en förhoppning som kommer från hjärtat).

I det här fallet kom jag att diskutera Cosy Crime i samband med frågan om hur bokbloggare idag används som en väg att sprida nyheterna om en viss bok. Detta är ett fenomen som många som skriver en bokblogg har råkat ut för. Detta marknadsföringssätt kan väl i bästa fall vara positivt för båda parter. De som bokbloggar är gärna med och sprider nyheterna om en bra bok! Men jag tycker att det är konstigt att ett nystartat förlag hugger så som du gör när några bokbloggar tar upp och diskuterar frågan. Det skapar inte riktigt positiva nyheter kring förlaget, tycker jag.

Jag kan gärna reagera på er bok, förutsatt att jag har läst den. Det har jag inte gjort. Om det händer sig att jag läser den, och tycker något om den kanske jag skriver om den. Mer än så kan jag inte lova.

Det här tankeutbytet tangerar i högsta grad den debatt som pågår hos Snowflakes in rain och handlar om relationen mellan förlag och bloggare. 

Inga kommentarer: