onsdag 17 juni 2009

Hjälp till självhjälp önskas

Jag har många böcker i bokhyllan som är olästa. Mest blir det att jag plockar ur högen i sovrummet (där finns en hylla med relativt nyinköpta eller nyfådda böcker som jag är sugen på att läsa ganska genast). Alla mina böcker är naturligtvis inskaffade på grund av läslust, men när lusten får bestämma, så vill man oftare ha choklad än potatis (det är då man blir så glad över att det är så finurligt ordnat nu för tiden, att så länge man läser rätt böcker, bloggar och vetenskapliga artiklar, så är choklad nyttigt, medan potatis ska undvikas). I alla fall är summan av kardemumman att en massa böcker som jag vill läsa har förblivit olästa alldeles för länge. 

Och nu tänkte jag be om hjälp. Listan nedan består av en oläst bok från varje hyllplan i min bokhylla (för ni trodde väl inte att jag hade samlat dem på ett ställe?). Jag tror att jag gärna skulle vilja  läsa dem allihop, men ibland vet man sannerligen inte var man ska börja. Motivera mig! Vilken av dem ska jag sätta tänderna i först? Varför? Argumentera! Övertyga mig om att läsa nu eller sälja pronto! Gör en lista på de tre bästa, eller de fyra sämsta eller de åtta som du har läst, eller de fem som du också funderar över. 

1. Thackeray Vanity Fair
2. Jan Kjaerstad Rand
3. Håkan Andersson Breven
4. Leo Tolstoj Anna Karenina
5. Verner von Heidenstam Karolinerna I och II
6. Steinunn Sigurdadottir Jökelteatern
7. Margaret Atwood Rövarbruden
8. Ulla Isaksson Födelsedagen

(9-11. Tre smala hyllor där jag faktiskt läst allt. Ack, ljuva tillfredsställelse!) 

12. Karin Stensdotter Arnes Kiosk

(13-14. Sen följer en hylla med fotoalbum och en med trädgårdsböcker. De gills inte.)

15. Paul Theroux Moskitkusten
16. John Steinbeck Resa med Charley
17. Steve Sem-Sandberg Theres

(18. En deckarhylla, där allt redan är läst, men jag kan tänka mig att läsa om Robert Wilsons I främlingas sällskap utan att någon behöver insistera.)

19. Kerstin Ekman Herrarna i skogen
20. Sara Lidman Nabots sten
21. Tony Samuelsson Seymor

(22-24. tre hyllor blandade fakta, där i princip allt är läst, med undantag av uppslagsverk och lexikon, och de används vid behov.)

(25-28. Ytterligare fyra deckarhyllor, varav tre i dubbla pocketrader. Några är Elisabeth George som jag inte läst (men sambon har), och där kan ni övertala er hesa, för på den punkten ger jag inte vika: jag läser inte en till!)

29. Här kommer vi till pjäshyllorna, och där är också det mesta läst, utom de här tre, ganska nyfyndade pocketarna: Lars Norén De döda pjäserna I II och III
30. Matthew Pearle The Dante Club

(32-36. Nu har vi kommit till de holländska böckerna, varav de flesta är sambons. De hoppar vi över också. En del har jag läst, andra är dubletter som jag har på svenska, och annat är helt enkelt... well, sambons böcker. Ni får övertala honom i stället, för han har mycket oläst där.)
 
37. Jonathan Safran Foer: Extremely Loud and Incredibly Close
38. Jerry Spinelli Loser
39. Ernest Hemingway: The old man and the sea
40. Laurie Lee: Cider with Rosie

(41-44. Fyra mycket smala hyllor där allt är läst.)
(45. Och så en utsliten Harry Potter-hylla. Där läste jag om allt i julas.)

46. Carina Burman Bremer

(47-48. Dikthyllor, summa 2 stycken, som inte heller tas med i räkningen, men ni får gärna säga att jag inte behöver läsa bokrea-utgåvan från 1993 av Erik Axel Karlfeldts Samlade dikter, för det tror jag inte att jag kommer att göra.)

(49-51. Och avslutningsvis tre hyllor med litteraturlexikon av olika slag. Läses vid behov, och det behovet uppstår inte så ofta.)

Barnbokshyllorna är i ett annat rum (eller rättare sagt de är i trappan), och dem lämnar jag därhän (där är dessutom det mesta både läst och omläst tills böckerna tejpats ihop).


Det här inlägget har tidigare publicerats på min gamla blogg.

Jag fick många bra peppningar, som fick mig att genast ta itu med en bok (Safran Foer: Extremely Loud and Incredibly Close), och en del annan inspiration som kommer att bära frukt så småningom. Jag sammanfattar (för min egen skull, och om någon annan vill veta):

Sammanfattning:

Titti kan tänka sig att läsa The old man and the sea tillsammans med mig över sommaren.

L promotar Extremely Loud... Och försöker få mig att samläsa Atwoods Rövarbruden.

Mikaela lobbar för Moskitkusten. Och för Kerstin Ekman så där i allmänhet.

Lazy lägger ännu en röst på Safran Foer, med detta inlägg.

Och Lyran pushar mig i riktning mot Den gamla och havet. 

Bokomaten påstår att Thackereys Fåfängans marknad är riktigt rolig.

U tycker också att jag ska ge mig på Rövarbruden.

Och Klotho kan inte behärska sig, för hon tycker så mycket om Breven av Håkan Andersson. 


Inga kommentarer: