måndag 8 juni 2009

Att flyta med strömmen

Jag kämpar hårt för att min läsning ska vara prestationsfri. Inga krav, inga deadlines, ingen obligatorisk läslista. Men det är svårt. Många andra läsbloggar listar sin sommarläsning, gör resor runt jorden, följer försäljningslistornas topplistor, och kastar sig över nyutkomna böcker. 

Jag är förstås inte helt ointresserad. Dels vill jag alltid läsa en bra bok, dels vill jag gärna ha någon att diskutera mina läsupplevelser med. Ett bra sätt skulle kunna vara att hänga på bokcirklar och pricka av på en gemensan läslista. Då skulle det alltid finnas någon att tala med. 

Samtidigt har jag vid det här laget någon slags självinsikt. För mig fungerar en lista ungefär som ett varningsflagg. Så fort jag skriver listor på något jag ska läsa, så börjar jag genast läsa något som inte står på listan. Mitt liv utanför läsningen (vilket utgör större delen av min tid) är ett strikt schackparti utan särskilt stora möjligheter till variation. Livet är så ibland, och jag hoppas att jag snart kommer kunna få lite mer improvisationsmöjligheter på det planet, men tills dess är läsningen min egen, hemliga fristad. 

Och här blandar jag min läsning precis som jag vill, plockar vilka godbitar jag vill, i vilken ordning jag vill. Jag låter mig inspireras av tidningsartiklar, påminnas om böcker jag läst och genast läsa om dem, hoppa direkt på en bok jag aldrig hört talats om på grund av någon annans passionerade utbrott, eller frestas av Pressbyråns topplista eller nyutkomna böcker som jag länge längtat efter. Jag tycker själv om denna spretiga bukett, och de tankar som väcks när två böcker möts, två böcker med enda minsta gemensamma nämnare att de läses av mig, efter varandra. En unik blandning, ihoptvinnad med mitt liv. 

Det här är ett filosofiskt projekt, naturligtvis. En daglig kamp mot alla måsten. Navigation mellan Skyllas lockande bokhandlar och antikvariat och Karybdis timglas som obevekligt låter sanden forsa fram. Att se fåfängligheten i att räkna sidor. Kvalitet och inte kvantitet. 

Detta bara som en slags förklaring eller sammanfattning av mina inlägg som handlar om tidsbrist och för mycket böcker. Det är lusten där emellan som jag vill åt. 


Det här inlägget har tidigare publicerats på min gamla blogg.

Inga kommentarer: