tisdag 30 juni 2009

Ordens musik

Jag tolkar det som att Tekoppen inte orkar läsa (det hon borde)  i värmen, och därför lyssnar på musik. Finns det "varelser där ute som också har blivit påverkade av låtar" undrar hon. 

Visst finns det det. 

Jag är en sådan som oftare än jag riktigt vill avslöja har köpt album på grund av texterna. Jag har alltså stått i skivhandeln (ty det här hände sig på den tiden då dessa var huvudsakliga dealers för musikmissbrukare) och läst LP-omslag eller CD-böcker och analyserat texterna, och ibland köpt skivan utan att lyssna på musiken, bara för att jag gillade texterna. Det är inte alltid det har känts lyckat musikaliskt. Å andra sidan har jag ganska svårt att lyssna på musik där texterna inte riktigt funkar också. 

Några av mina favoritcitat kommer dock från låtar. Tekoppen presenterar ett av sina motton (från en Winnerbäcktext). Jag har två citat som jag ofta tänker på medan jag djupandas. De passar dock för lite olika situationer som ni säkert förstår:


... Men även där där ingen finns, finns alltid dumma tanter ...  (Kajsa & Malena)




och




 ... Även den som inte vågar leva dör en gång ...  Tomas di Leva








Författaren mm Helena von Zweigbergk talar förresten mycket om musik i sitt sommarprogram, som finns att lyssna på och ladda ner härifrån (om ni som jag inte lyssnade i realtid härom dagen).

Det här inlägget har tidigare publicerats på min gamla blogg.

Inga kommentarer: