fredag 5 juni 2009

Förändra dig själv eller någon annan

Jag lyssnar på Nya vågen som handlar (bland annat) om den nya vågen av självhjälpsböcker. DN skrev om detta också för ett tag sedan. Radioprogrammet fokuserar på den förändring som skett i genren. I stället för professionella (psykologer och andra) är det nu hel- och halvkändisar som berättar om vad som förändrat deras liv, och i bästa fall hur läsaren kan göra samma sak. 

Vittneslitteratur kan väl vara intressant som biografisk rapport, men själv är jag (vetenskapligt skolad och allt) misstänksam mot den generella tillämpbarheten som oftast förespråkas. Jag läser helst böcker av professionella. Hellre Jesper Juul än Uppdrag: Mamma. Hellre Alice Miller än Självkänsla nu! Men det är jag det. Det trots allt ganska roligt att den här kategorin växer på svenska, och att vi slipper förlita oss på amerikansk import när pojkvännen gör slut. 

Men visst är det underligt att vi lever i en tid där alla vill förändra sig själva. Eller kanske ännu hellre någon annan. Men ingen tänker på att förändra samhället. 


Det här inlägget har tidigare publicerats på min gamla blogg.

Inga kommentarer: