tisdag 23 juni 2009

I listornas tid: 100 ungdomsböcker

Okej. Listor är på tapeten. Jag roade mig igårkväll med att sammanställa en lista över 100 ungdomsböcker. En del böcker har mer dragning åt barnböcker (men jag har försökt undvika bilderböcker och böcker som främst riktar sig till yngre åldrar), en del drar mer åt vuxenböcker (men jag har uteslutit sådana böcker som jag tycker är rena vuxenböcker, även om många ungdomar läser dem, som Utvandrarserien eller Djurfarmen). Kvar blev dock alla de klassiker som en gång var vuxenböcker, men nu förpassats till ungdomshyllan: Gullivers resor, Robinson Crusoe, Oliver Twist...

Många av böckerna ingår i en serie, och jag har valt endast en bok i serien (oftast den första boken). Varje författare är bara representerad en gång, även om jag tvekade länge innan jag strök en del dubbla representationer av somliga författare.

Låt oss kalla detta en ungdomskanon för svenska 70-talister, eftersom det är vad jag är. Det är således till största delen en blandning av anglosaxisk världslitteratur och svenska ungdomsförfattare, sådana böcker som fanns representerade på mitt skolbibliotek när jag växte upp. Jag har lagt till några senare författare (och böcker), som jag läst, hört talas om, eller som har vunnit priser. Men det saknas en hel del litteratur från det sista decenniet (jag tar tacksamt emot tips på bra sådan läsning; jag är inte en lika okritisk allätare som när jag var 12).

När jag sammanställt min lista med hjälp av bokhyllan (det är ruskigt vad många böcker som finns i min ungdomshylla här hemma), och mina gamla läsloggar (i det här fallet snarare från en vår när jag gick en kurs i barn- och ungdomslitteratur, än mina läslistor från barndomen) kontrollerade jag mot den här listan från wikipedia. De som inte passade in från den listan är mestadels författare/verk för yngre barn. Mitt minne har också hjälpts av de nostalgiska listor som Kerstin publicerat på sin blogg. (Ja, Kerstin, jag ska tillbringa semestern med att leta reda på mina läslistor från 80-talet. Lovar!)

Vi kör med de senaste markeringsreglerna från Butter (med ett tillägg om radioteatern):

Märk med fetstil de du har läst
Om du inte läst just den boken men annat av författaren så märker du författarens namn med fetstil
* framför boken betyder att du aldrig hört talas om den
+ om du äger boken
Kursivera de du vill läsa
Stryk över de du inte vill läsa, eller markera med rött
X framför de du läst men önskar att du inte hade
F framför de där du sett filmen/tv-serien
R framför de där du hört radioteatern
P framför de du påbörjat men inte avslutat
FFF betyder förstås att jag sett flera filmatiseringar/tv-serier/tecknade versioner av verket i fråga!
Hitta på fler kategorier om du vill


1. + F F Anne på Grönkulla (L. M. Montgomery)
2. + F Unga kvinnor (Louisa May Alcott)
3. + F Kulla-Gulla (Martha Sandwall-Bergström)
4. + F Det lilla huset på prärien (Laura Ingalls Wilder)
5. Trollkarlens hatt (Tove Jansson)
6. + F Bröderna Lejonhjärta (Astrid Lindgren)
7. + Janne, min vän (Peter Pohl)
8. + I morgon när kriget kom (John Marsden)
9. + Halvvägs till himlen (Karolin-böckerna) (Gunborg Wildh)
10. Momo eller kampen om tiden (Michael Ende)
11. Korpens sång (Per Nilsson)
12. Därvarns resa (Mats Wahl)
13. + F Sandor slash Ida (Sara Kadefors)
14. F Åshöjdens BK (Max Lundgren)
15. Kram (Hans-Eric Hellberg)
16. + F Harry Potter och de vises sten (J. K. Rowling)
17. + R Tordyveln flyger i skymningen (Maria Gripe)
18. + Dansa på min grav (Aidan Chambers)
19. + F F F Häxan och lejonet (C. S. Lewis)
20. + F  En ö i havet (Annika Thor)
21. + FörändringenFörvandlingen (Margaret Mahy)
22. Han hette Jan (Irina Korschunow)
23. + F Glappet (Christina Herrström)
24. + Syskonkärlek (Katarina von Bredow)
25. I taket lyser stjärnorna (Johanna Thydell)
26. + F Katitzi (Katarina Taikon)
27. Bärnstenskikaren (Philip Pullman)
28. + Nils Holgerssons underbara resa (Selma Lagerlöf)
29. Lilla herrn griper in (Christine Nöstlinger)
30. P Pappa Långben (Jean Webster)
31. + F En liten prinsessa (Frances H Burnett)
32. + Huset Ardens gåta (Edith Nesbit)
33.  Fem söker en skatt (Enid Blyton)
34. Lånarna  (Mary Norton)
35. + F Silas och den svarta hästen (Cecil Bødker)
36. + F  Den vita stenen (Gunnel Linde)
37. + Den långa vägen hem (Cynthia Voigt)
38. + R Häxorna (Roald Dahl)
39.  F En ettas dagbok (Viveka Sundvall (Lärn))
40. + Tusen och en natt
41. + F  Skattkammarön (Robert Louis Stevenson)
42. + Robinson Crusoe (Daniel Defoe)
43. + Gullivers resor (Jonathan Swift)
44.+ F Tom Sawyer (Mark Twain)
45. + F Bombi Bitt och jag (Fritiof Nilsson Piraten)
46. P En världsomsegling under havet (Jules Verne)
47. + F Greven av Monte-Christo (Alexandre Dumas d.ä.)
48. + F  Sofies värld (Jostein Gaarder)
49. + F Frida med hjärtat i handen (Torun Lian)
50.+ F  Flambards (K. M. Peyton)
51. Att trösta Fanny (Gunnel Beckman)
52. Vittnet (Leon Garfield)
53. F Dårfinkar och dönickar (Ulf Stark)
54. + R Godnatt, mister Tom (Michelle Magorian)
55. Datorernas död (George Johansson)
56. Lilla Sparvel (Barbro Lindgren)
57. F  Trälarna (Sven Wernström)
58. + F Juliane och jag (Inger Edelfeldt)
59. + F  Heidi (Johanna Spyri)
60. + Ovan hav, under sten (Susan Cooper)
61. X Gummi-Tarzan (Ole Lund Kirkegaard)
62.  Solstenen (Maj Bylock)
63. Slottet det vita (Tormod Haugen)
64. Bims och Bumse (Antoinette Baker)
65. + Baskervilles hund (Sir Arthur Conan Doyle)
66. + Alice i Underlandet (Lewis Carroll)
67. + F  Kastrullresan (Edith Unnerstad)
68. + Majken den nittonde december (Margareta Strömstedt)
69. Sju syskon (Ethel Turner)
70. + Klass 6 D, Sverige, Världen (Siv Widerberg)
71. Den fjortonde bruden (Meredith Ann Pierce)
72. + R Väster om friheten (Lloyd Alexander)
73. + Den stora spökräddningen (Eva Ibbotson)
74. + F Röda Nejlikan (Baronessan Orczy)
75. + Barnen från Frostmofjället (Laura Fitinghoff)
76. + F Oliver Twist (Charles Dickens)
77. + HC Andersens sagor
78. + Kitty som detektiv (Carolyn Keene)
79. + F Onkel Toms stuga (Harriet Beecher Stowe)
80. F P Svärdet i stenen (T. H. White)
81. + Systrar i jeans (Ann Brashares)
82. + Elidor – det gyllene landet (Alan Garner)
83. +  F Frankenstein (Mary Shelley)
84. + F F F Robin Hood (Howard Pyle)
85. + F Det blåser på månen (Eric Linklater)
86. + Sotarpojken (Liza Tetzner)
87. F Djungelboken (Rudyard Kipling)
88. F Peter Pan (J.M.Barrie)
89. X Vindsträdgården (Virginia Andrews)
90. + Trollkarlen från Ö-världen (Ursula LeGuin)
91. F Cujo (Stephen King)
92. + F Sagan om ringen (J. R. R. Tolkien)
93. + Dansar Elias? Nej! (Katarina Kieri)
94. Felicias ö (Cannie Möller)
95. Fru Sola (Irmelin Sandman Lilius)
96. + Du har ju pappa, Elisabet (Maud Reuterswärd)
97. Riddarna och de röda (Helmer Linderholm)
98. + F Som om jag inte fanns (Kerstin Johansson)
99. Det susar i säven (Kenneth Grahame)
100.  + F Pelle Svanslös (Gösta Knutsson)










Det här inlägget har tidigare publicerats på min gamla blogg.

Det blev mycket populärt, kommenterat och länkat, och det är med sorg som jag inte inkluderar alla kommentarerna här. Här är i alla fall ett förtydligande till hur urvalet gjordes, efter en kommentar från Hundöra, som uppmärksammade mig på den här dn-artikeln.

De flesta böckerna [i DN-artikeln] var ju för yngre barn, och det kan ju passa bra med en sån lista också, om du vill göra en :-) Det här är helt klart listiga veckan.

Jag hade med de flesta författarna på DN:s ungdomslista, upptäcker jag, men Richard Adams hade jag helt glömt bort. Kullman och Cormier strök jag medvetet (jag gillar inte dem något vidare, och jag hade böcker så det räckte ändå). Sonya Hartnetts Thursday's Child har jag aldrig hört talas om tidigare, men den påminner om boken Torsdagsbarn av Noel Streatfeild, som hade kunnat komma med på min lista om jag tänkt på det. Hon skrev även boken Balettskorna. Nån som minns?



Och här är en lista på de som i kommentarerna angav att de gjort listan på sin blogg (tyvärr är det ju ingen komplett lista, eftersom de flesta "bara" länkade):




Inga kommentarer: