måndag 22 juni 2009

Cadeaux cadeaux

Lyran föreslår den enklaste tematrion ever: tre bra bokpresenter du fått eller gett till någon. Jag framhärdar ju i att köpa bokpresenter till allt och alla (inklusive som födelsepresent till min katt på den tiden jag hade en), och jag skulle nog kunna vaska fram några bättre exempel, men om de verkligen är bra, så lär böckerna dyka upp här i något annat sammanhang.

1. Herbjørg Wassmos trilogiDen blinda glasverandan, Det stumma rummet och Hudlös himmel. Denna köpte jag till alla ungefär 1994. Min bästa kompis lyckades få ett trepack till födelsedagen i augusti och ett i julklapp samma år (hon tackade och sa, "Oj, det var bra böcker, men jag har redan fått dem av dig en gång tidigare..."). Serien handlar om Tora som växer upp i en norsk fiskeby efter andra världskriget. Med en tysk far får hon bära en skuld som inte är hennes. Därtill har hon en fosterfar som förgriper sig på henne. Wassmos språk och berättarteknik bär upp hela den här serien. Jag tyckte att den är bättre än den mer uppmärksammade trilogin om Dina, även om det var länge sedan jag läste Wassmo över huvud taget nu, så jag skulle kanske tycka annorlunda idag.

2. John Marsdens septologi: I morgon när kriget kom, När natten är som mörkast, Den tredje dagens kyla, Nu är mörkrets tid, Så grydde hämndens timme, I skymningens land, På andra sidan gryningen. Den har följts upp av (hittills) en trilogi om Ellie, som är mycket sämre. Läs inte den. I morgon när kriget kom är berättelsen om hur det skulle kunna vara om kriget kom till ett västland idag. Det här är ett tankeexperiment som lärde mig mycket, eftersom de krig vi hör och läser om antingen är sedan länge avslutade (franska revolutionen, andra världskriget, vietnamkriget), eller pågår på en plats långt borta (Irak, Mellanöstern, Ruwanda...). Tanken på att någon skulle ockupera min lilla skånska by (vilket nästan hände i en militärövning för två år sedan, då jag hade militärklädda män som ålade sig igenom trädgården) är otrolig. Vilka konsekvenser det skulle få för livet, och vilken betydelse småsaker får eller inte får i det perspektivet är temat för Marsdens sju böcker (från början en trilogi som byggts på). Detta är oerhört spännande bladvändare om en gerillagrupp bestående av tonåringar som större delen av tiden vandrar runt i den australiensiska bushen. Köp eller låna alla på en gång, för du kommer inte att kunna sluta läsa. Den passar som present till alla från 15 år och uppåt. Själv har jag läst den tre gånger. Eller kanske fyra. 

3. De flesta bokpresenter som jag får består av böcker från en önskelista som jag skrivit. Det brukar därför vara bra och efterlängtade böcker, men extra speciellt är det att få en riktigt bra bok som jag aldrig hört talas om av någon som tänkt och valt och gärna vill ge mig en stor läsupplevelse. För några år sedan fick jag Vindens skuggaav Carlos Ruiz Zafón, och det var just en sådan bok. Uppföljaren, Ängelns lek, ligger och väntar på att bli sommarläst, och fastän jag har hållt mig ifrån att läsa recensionerna av den har somligas besvikelser ändå lyst igenom här och var. Jag vill dock fortfarande hoppas på att jag ska tycka om den.  Boken har starka släktdrag med böcker som Rosens namn och Historikern, och handlar om pojken Daniels fascination av den okände författaren Carax. Visst kan man bli lite trött på de här mystiska sällskapen, hemliga böckerna, och manuskripten som göms och återfinns som är så vanliga i litteraturen nu för tiden, men Vindens skugga är ett undantag. Det här är en bra bok som råkar berätta om "De bortglömda böckernas gravkammare", inte en spännande bok som man läser trots att den är taffligt skriven.



Det här inlägget har tidigare publicerats på min gamla blogg. 


Inga kommentarer: