onsdag 9 mars 2011

Det var då

Det går att se det här inlägget som en uppföljning till gårdagens inlägg om Min Plan att Förstå Mannen (som för övrigt var menat att publiceras dagen efter den här sången av Annika Norlin; mina bloggplaner gäckas dessvärre oftare än de genomförs). Det går också att se det här inlägget som något som jag tänkte skriva i somras, då jag hittade en gammal kalender från år 1991 när jag rotade bland gamla papper.

Det finns flera saker som är intressanta med kalendern, men i det här sammanhanget inbillar jag mig att ni mest vill veta mer om hur jag använde den för att skriva upp vilka böcker jag läste, att ge böckerna betyg (där 1 var dåligt, och 5 var bra) och att lägga till symboler som talade om i fall jag själv ägde boken (ett litet x, som i Vixxtoria), om jag lånat den på biblioteket (en liten cirkel), eller om jag lånat den av en vän eller granne (en liten triangel).

Så. Jag var 17 år när nyårsklockorna ringde in år 1991. Framsidan på kalendern ser ni nedan. (Jag hade flera kalendrar (och anteckningsböcker) av den här typen under ett par år. En del fick jag i present, en del köpte jag själv. Vi kan väl låtsas att det här var den första i denna rad kalendrar, och att två väninnor gav den till mig i julklapp, men jag vet inte om det är sant.)




Och så över till något av det jag läste. Nedan ett utdrag från augusti 1991. Överst skymtar en räcka (omläsning av) ungdomsböcker av Lloyd Alexander. Jag tror det börjar med ett par av hans Äventyrs-böcker (Äventyr i Philadelphia syns där, till exempel), och övergår i böckerna om Västmark: Väster om friheten, Tornfalken, och Tiggardrottningen, som syns tydligt den 19 augusti. Sen följer tre böcker som jag inte har något som helst minne av. Vän eller Fiende (av Jean Thesman), Den gömda dockan (av Mary Downing Hahn) och Det där med kärlek (av June Foley). Skulle jag gissa så är det ungdomsböcker ur nån Wahlströms-serie som jag lånat av min yngre kusin (den lilla triangeln betyder nämligen att böckerna är lånade, och min kusin fyller år 15 augusti, så det är sannolikt att jag har lånat böckerna av henne då).

Veckan därpå slår jag tydligen till på Minnets magi, en annan ungdomsbok (skriven av Marget Mahy), och följer sedan upp med Scener ur ett äktenskap av Ingmar Bergman. Den har jag gett en femma.


Nedan finns ytterligare en överblick av två och en halv vecka. Den inramas av en Stieg Trenter-deckare (oklart vilken, men jag har konsumerat den via "kassett" – nån som minns att man kunde göra det?!) och en annan deckare: Kopplingen av Thomas Hellberg och Lars Magnus Jansson (den senare har jag gett betyget fem, men jag har inget minne alls av boken; nån som vet vad den handlade om). Man kan även skymta Baktändning (tror jag) av Staffan Westerlund – han skrev tidigt "miljödeckare" med kunniga jurister som huvudpersoner; jag tyckte mycket om dem på den tiden det begav sig.

Sen roade jag mig visst med några böcker av Richard Fuchs, läkaren som skriver roliga böcker om till exempel hypokondriker. Visst när ni sjuk och Säj Aah! skymtar jag där, och något mer oläsligt veckan senare. Och så en bok av Anna Sparre – en av mina älsklingsförfattare. Hon skrev historiska romaner, ofta om Vasa-ätten, men Hertigens pärlor tror jag handlar om något annat. Vi ser även en bok av Peter Pohl, Havet inom oss. Den tyckte jag tydligen var omöjlig att sätta betyg på. Jag är och var en stor Pohl-fan, och det här är en poetisk och ganska annorlunda bok. De här veckorna verkar jag även ha läst boken Fyy17 av Lena Holfve. Den fick betyget "Intressant" i stället för sifferbetyg, vilket jag än idag tycker sammanfattar boken rätt bra.



Under mars 1991 går det att notera att jag är inne i den där Östergren-perioden som jag nämnde igår. Gentlemen och Attila på samma vecka. De många plusen efter femman för Gentlemen visar hur mycket jag gillade den boken. Jag misstänker att Attila surfade på den vågen, för jag tycker verkligen inte Attila står sig lika bra idag.



Men jag läste också Selma Lagerlöf. Under fruntimmersveckan, mitt i juli 1991, sätter jag igång att frossa i mig hela trilogin, och det borde ha varit första gången jag läste böckerna. Mycket förtjust var jag, som ni ser,  dock minst vad gäller Anna Svärd; hoppet om att historien trots allt ska vända till det bättre är ju så att säga ute med den boken. Mitt bland Löwensköldarna klämde jag in en bok om Adrian Mole (av Sue Townsend) också, ser ni det? Nån som minns vilken bok i ordningen Adrian Moles bekännelser  var?


Nu ska jag erkänna att jag hittills har jag valt att illustrera den här bloggposten med veckor där böckerna klustrar ihop sig fint, så att det ser ut som att jag läste jättemycket hela tiden. Sanningen att säga är att det finns ett par månader med bara 2-3 böcker uppskrivna; jag vet inte vad jag gjorde av min tid, men det är möjligt att jag faktiskt pluggade till en del franskaprov, även om jag inte minns det.

Här ser ni alla fall en ganska gles majmånad, då jag läste A Town like Alice (Fem svarta höns) av Nevil Shute, Sanningen om Mary Rose av Marily Sachs (en bok jag hade letat länge efter; den gick som radioföljetong när jag var liten, och jag hade aldrig lyckats höra slutet. Jag minns hur glad jag var när jag lyckades hitta boken och äntligen fick veta hur den ganska tragiska historien slutade), samt lite senare Agnes Grey av Anne Brontë. 4 maj så vann Carola Eurovisionsschlagerfestivalen i Rom, förresten. Det har jag inte noterat.



Som en sammanfattande kommentar ser jag att det är påtagligt få böcker som jag läste som var mina egna (det syns nog knappt ett enda litet x på de bilder jag valt ut ovan). Det var bibliotekslån och det var lån från vänner och grannar. Flera av böckerna har jag sedan köpt (Lagerlöfsböckerna, Lloyd Alexander-böckerna och Östergren-böckerna, till exempel), men det är ganska uppenbart att biblioteket (och dess utbud) betydde oerhört mycket för vilka böcker jag hade möjlighet att läsa. Och vad jag valde att läsa.

Det finns säkert de ungdomar också idag som i stor utsträckning är hänvisade till biblioteket, men jag tänker att även andra platser har större roll nuförtiden. Ica. Pressbyrån. Eböcker. Och det är förhållandevis billigare. Mer lättillgängligt. Det kostar förstås fortfarande pengar, men mycket av det man vill läsa kommer i pocket (det gjorde det inte i början av 90-talet). De böcker som det talas om (i allahanda tidningar, på nätet och i tevesoffor) är också oerhört många fler, av olika typ och mycket mer hajpade än på den tiden. Jag tror inte att jag läste en enda bok 1991 som kom ut just år 1991. Ja, okej. Det sista säger kanske mer om att jag inte har förändrats, än om huruvida bokfloden svällt och de omtalade böckerna idag hajpas mer än för 20 år sen. Men ändå.

10 kommentarer:

Fia sa...

Jag var 6,5 då nyårsklockorna ringde. Minns att jag fick en Lilla Sjöjungfrun-kalender det året... Min var inte lika snyg som din. ;)

Vixxtoria sa...

Fia: Skrev du upp vad du läste i kalendern också? Jag kan se det framför mig: En ettas dagbok. Rödluvan. Vem stal blåbärspajen? Madicken och Junibackens pims...

Paperback Lover sa...

Åh jag läste Prydainkrönikorna av Lloyd Alexander. Men det var ett par år tidigare, typ 87-89.

Agnes Grey redan 91 alltså. Den fick jag som nyutgåva bara härom kvarten känns det som.

Jag lånade också astronomiska mängder böcker ända upp till 20-årsåldern. Läste typ allt som skolbiblioteket på min låg- och mellanstadieskola hade.
De böcker som jag ägde var bokklubbsböcker och stora tjocka svarta Dean R Koontz-böcker som jag önskade mig på födelsedagar, namnsdagar och julaftnar och som jag fick av farmor som hon hittat i kartonnageutgåvor på Tempo.

Intressant att du kom ihåg Carola i Rom, vad gav du hennes låt och uppförande för betyg?

Boktoka sa...

Ett år yngre än du när 1991 ringde in och jag skrev inte upp mina böcker i kalender utan hade precis året innan börjat skriva texter (vill inte kalla det recensioner) om alla böcker jag läste. Plus listor i datumordning förstås. Detta göra jag ju än idag och är grunden för bloggeriet.

Först slås jag av att du verkar ha läst så mycket mer vuxen litteratur än jag gjorde. Sen ser jag variationerna i min egen läsning från samma period och där finns ju både Märta Tikkanens Män kan inte våldtas, Anaïs Nin och Vilhelm Moberg. Å andra sidan även Catherine Cookson (tror det var den enda av henne jag läste) och Virginia Andrews (läste kanske tre) för att inte tala om Richard Adams som jag frossade i under 1991.

När kikar vi närmare på 1992?

MagnusJ sa...

Intressant inblick i din läs-almanacka! Fanns Per Hagman med någonstans det året?
1991 var ju året då Per Hagman gav ut debutromanen "Cigarett" som kommit att kallas för "90-talets generationsroman". Även den en ganska manlig historia. Precis som 80-talets generationsroman
"Gentlemen" och 70-talets generationsroman "Jack".

Vixxtoria sa...

Paperback lover: Jag har läst Lloyd Alexander i hela mitt liv, med ständiga omläsningar. Prydain-krönikan läste jag på lågstadiet, och Västmark hade jag läst åtminstone 1983. Men jag vill minnas att de här Äventyrsböckerna kom på svenska i slutet av 80-talet, och Äventyr i Philadelphia kom först 1991.

Agnes Grey tror jag att jag läste för att jag läst Jane Eyre ett par gånger under 90-91 och sen slog till på Agnes Grey när jag hittade den på biblioteket (jag vill minnas att det var en ljudbok på engelska, men det står ingen notering om det här, så jag låter det vara osagt).

Kommer inte alls ihåg hur jag bedömde Carola i Rom, men jag kom tydligt ihåg att det hände där i början av maj på grund av en del andra händelser, haha. Det blir rätt många trips down memory lane om man börjar kolla sina gamla läslistor; jag vet inte om jag rekommenderar det i alla lägen. Men jag tror att jag tyckte Carola gjorde rätt bra ifrån sig (även om jag då sen några år hade slutat vara ett stort fan). Jag tyckte det var kul att Sverige vann, framför allt!

Boktoka: Hahahaha! Jag har som sagt censurerat lite i vilka veckor jag fotograferade av här. Det fanns nog en omläsning av alla Kulla Gulla-böckerna nån månad också, följt av Anne på Grönkulla... Jag ska gå hem och kolla igen. Virgina Andrews läste jag ett par åt tidigare (jag hade en kompis som hade alla böckerna), och jag läste nog hela Blomblad för vinden-serien (om de där syskonen som satt inlåsta på en vind och fick barn med varann), och två böcker om Heaven (flickan från Himlen) har jag också läst, men det vet jag säkert att det var 1988, för jag köpte boken när jag var i Sydney det året.

Catherine Cookson har jag aldrig läst (ärligt! Aldrig Maeve Bincher eller Rosamond Pilcher heller. Men jag har läst en bok av Sidney Sheldon och en annan av Joy Fielding). Med Adams läste jag också mycket runt 90-91-92...

Ska se om jag kan hitta något från 1992, men det är ett av mina glömda år. Jag måste ha skrivit upp vad jag läste, men jag kan inte för mitt liv komma på var nånstans. Jag tog studenten, flyttade hemifrån och började plugga och läste Paul Auster, J. D. Salinger och Gun-Britt Sundström DET vet jag säkert!

Men något från 1986 tänkte jag dock bjuda på snart :-)

MagnusJ: Hm. Jag tror inte jag läste Hagman 1991, men året därpå tror jag. Jag läste hans bok Volt också, som kom något år senare (Hagman var definitivt med i mitt projekt om att lära känna männen lite bättre). Han beskrevs mycket riktigt som 90-talets Jack. Och jag har aldrig blivit särskilt stormförtjust i hans böcker (jag underdriver där). Sorry (det låter som om han betytt mycket för dig). Jag har väldigt svårt att falla för såna där böcker som utspelar sig mycket på barer. Så kategoriserar jag i alla fall Hagmans 90-tals böcker... ;-)

MagnusJ sa...

Jag läste "Cigarett" och tillhör den generation som den sägs vara skriven för, men jag blev inte så berörd av den. Så nej, Hagman betyder inte så mycket för mig. Föredrar nog de äldre generationsförfattarna (Lundell och Östergren)
Egentligen borde väl Carina Rydbergs "Den högsta kasten" kallas generationsroman. Den hade ett stort genomslag när den kom och har påverkat efterföljande böcker i stor utsträckning.

Vixxtoria sa...

MagnusJ: Nähä, då tog jag fel på ditt Hagman-engagemang, då ;-) Jag föredrar ju definitivt Östergren, men Lundell har jag svårare att hitta en ingång till. Mest för att han kämpar så förtvivlat för att hävda att han är just MAN tror jag; han positionerar sig till kvinnligheten hela tiden. Bäst tycker jag om Tårpilen - både innehåll och experiment.

Rydbergs Den högsta kasten är oerhört betydelsefull för all biografisk och pseudobiografisk litteratur som följt, tror jag. Men den kom senare (i slutet av 90-talet). Det är en väldigt bra bok, liksom Djävulsformeln!

MagnusJ sa...

Östergren är en klassisk författare. En mycket skicklig berättare med ett varierat rikt språk och finurliga intriger.
Ulf Lundell är en helt annan slags författare. Båda har sina förtjänster, tycker jag.
Och för all del Hagman.

Vixxtoria sa...

MagnusJ: Det är ju mest Östergren som vunnit mitt hjärta. Men jag borde nog för all del läsa något av de andra två igen. Det är minst femton år sedan jag gav någon av dem en chans.