lördag 26 mars 2011

Lattjolajban

Här har jag lånat en idé från En bok om dagen (hon har i sin tur stulit den från Brasse i Fem myror är fler än fyra elefanter). Det är helt enkelt lattjolajbanlåde-leken vem ska bort. Hos En bok om dagen har det oftast räckt att kolla ordentligt på de olika bokomslagen. Här är det inte riktigt så enkelt. Däremot går det faktiskt att finna svar på alla tre frågorna här på bloggen.

Och glöm inte att motivera varför en bok eller tidning ska bort!!

13. Vilken av tidningarna ska bort?



14. Och vilken av de här tre klassikerna ska bort?



15. Och vilken av de här tre ö-berättelserna ska bort?

7 kommentarer:

Full bokhylla sa...

13. Jag vet ju att Råd&Rön är en av dina favoriter, men jag som är rubrikmänniska måste ju ändå behålla Vi och Vi i Villa för de fina alliterationerna. Å andra sidan är jag själv nybliven villaägaren och därmed läsare av tidningen - och inte så imponerad, så det kanske är den som ska bort. Men nej, jag håller mig ändå till R&R.

14. Anna Karenina ska bort för det är den enda du läser och läser men aldrig blir klar med...så den kan ju inte ligga där och skräpa, den får ju följa med dig till läsfåtöljen och läsas en stund nu genast!

15. Den enda jag har läst är Flugornas herre, och som vi konstaterat för inte så länge sedan är det inte det lättaste att söka i din blogg. Jag säger att Goldings klassiker ska bort för att han är den enda nobelpristagaren i gänget!

Lyrans Noblesser sa...

Vi i Villa ska bort, kan inte tänka mig att du läser den.

Och Anna-Karenina vet vi ju hur det är med, den går ju inte att läsa ut, så den ska bort.

Moskitkusten ska också bort, det är en sådan bok som alla har i sin hylla, men ingen läst. Jag har nog gett bort min t o m, det kan gott du göra också.

Petter sa...

Vi ska bort efter som han på omslaget ska bort.

Anna Karenina ska bort eftersom jag inte läst den (alternativt Bulgakov ska bort eftersom det inte är en kärleksroman).

Sven Wernströmmen ska bort eftersom den inte har filmatiserats.

a-lo sa...

Inse att du aldrig kommer läsa klart Anna Karenina. Bort med den!

Också bort med Moskitkusten, den utspelar sig faktiskt inte på en ö.

Råd & Rön kan ju inte tas bort, för den läser du ju som andra läser skönlitteratur. Och villa har jag bestämt för mig att du äger. Så bort med Peter Englund, säger jag.

enligt O sa...

den här hade jag missat. Nu ska här funderas.
Visst läser du Råd och Rön?! Allt för att få lite kontroll på tillvaron. Vi i Villa kommer gratis och den bläddrar du också i.
Vi är däremot en tidning du tänker att du säkert skulle gilla men aldrig kommer dig för att läsa. I alla fall inte hemma. Vi ska alltså bort.

Rött och svart ska bort. Den har du köpt för säkerhets skull på Loppis en gång då du bara hade en bok i handväskan och inte skulle hem på några timmar.

Nu ser de tre ö-berättelserna olästa ut, men Moskitkusten utspelar sig väl inte på en ö. Eller ska den bort för att den inte handlar om barn, eller kanske ska den bort för att du föredrar filmen med William Hurt som är så snygg. Bort ska den i vilket fall.

Maud/En bok om dagen sa...

13 - Här måse vi plocka bort Vi. Det finns Vi läser, men det finns inte "Vi i läsefåtöljen" eller "Råd & Rön - varudeklarerade böcker för din trygghet".

14 - Stendahl. Den har jag inte läst, och inte hört talas om. (Jag har lärt mig just den gissningstaktiken av dig - en mycket god sådan!)

15 - Av samma skäl som på 14 säger jag Moskitkusten. Dessutom är det en titel förvillande lik "Koskitkusten", och det låter inget vidare trevligt. ;-)

Paperback Lover sa...

13. Vi i villa.
14. Anna Karenina.
15. Moskitkusten.

Ingen av dom passar att läsas i sängen. Och ledtråden är ju det som tidningarna och böckerna ligger på, kudden.