fredag 18 februari 2011

Nobelpriset – för dig som inte vet hur du ska börja!

Det finns så mycket som är bra med poddradiosändningar att jag nästan inte vet var jag ska börja. Men en stor fördel är att man kan lyssna till radioprogram långt efter att de sänts.

Just nu håller jag till exempel på med att lyssna igenom alla P1-programmet Bibliotekets poddradiosändningar från 2009, bara för att jag kan. Där finns många godbitar. Här vill jag särskilt tipsa om ett samtal från 7 december 2009, där man diskuterar vilka Nobelpristagare som är värda att läsa. Inte bara får man några fina tips om vilka författare som håller, och vilka man nog kan strunta i, utan programmet innehåller därutöver ovanligt många kloka reflektioner om läsning. Som att man till exempel kan vara för gammal för att läsa dåliga böcker. Och många fördjupade tolkningar i till exempel Coetzees och Müllers författarskap.

Det är Louise Epstein som diskuterar med Stewe Claeson (författare, som har läst alla Nobelpristagare utom en!), Barbro Bolonassos (bibliotekschef) och Stefan Ingvarsson (översättare). Ni behöver ju inte nödvändigtvis lyssna på programmet just nu, för det ligger antagligen kvar ett tag, men missa inte!

Men gå nu inte direkt till biblioteket för att låna Markens gröda av Hamsun, för det tänker jag göra. Och jag misstänker att det inte finns särskilt många exemplar av den boken ens i källaren.

7 kommentarer:

Bokomaten sa...

Hamsum? Vemsum? Finns tyvärr nog inte ett enda ex att uppbåda i kommunen där jag jobbar i alla fall.:(

Vixxtoria sa...

Mitt lilla bibliotek (du vet det som bara lånar ut böcker till mig) skyltade faktiskt häromdan med Hamsuns Svält. Tro det eller ej!

Markens gröda glömde jag dock kolla. Men jag tror knappast att den fanns inte. Där eller nån annanstans. :-(

Hanneles bok-paradis sa...

Tack för tipset.

Monika Häägg sa...

Fantastiskt vilka skatter det finns gömda nu när det går att lyssna på program långt efter att de är sända. Det öppnar sig enorma möjligheter!

Ingrid sa...

Jag tackar också för tipset. Här i kommunen finns Hamsuns "Markens gröda" på alla fyra biblioteken (visserligen magasinerad på några, men dock). (man kan även hitta Svält, Victoria och Pan). Jag borde nog lyssna lite mer på radio...

Jenny B sa...

Tack för tipset! Det låter riktigt intressant.

Vixxtoria sa...

Hannele: Varsågod!

Monika Häägg: Det finns verkligen hur mycket som helst att hitta därute! Nöj dig inte med den här sändningen av biblioteket! :-)

Ingrid: Lyckliga du (enligt det här radioprogrammet i alla fall). Lyssna på radio borde alla göra lite mer.

JennyB: I alla fall detta är ett jätteintressant program! Missa ej!