lördag 5 februari 2011

Om alla dessa läsfrånvända vardagsbestyr

Vi har städat lite grann härhemma idag. Sett till att bokhögarna i biblioteket som sig bör reser sig högre än tvätthögarna. Skrivit in lästa böcker med tillhörande betyg i min lilla svarta bok, så att de sedan kan sorteras in i bokhyllorna. Slängt tulpanerna i vasen på köksbordet, eftersom jag nu på lördan för första gången den här veckan hade tid att lyfta blicken ur en bok under så lång stund att jag upptäckte hur de slokade. Passat på att flytta runt bokhögarna på köksbänken för att komma åt att torka bort alla brödsmulor. Hjälpt dottern att stoppa in bilderböckerna i bokhyllan för en stund så att vi kunde byta duk på soffbordet. Ja, ni vet sånt där som alla människor gör på lördagseftermiddagarna.

När jag kom upp till sovrummet var det dags att byta lakan. Det innebär ju att man står inför det där gamla vanliga problemet var man ska göra av alla böckerna som man har i sängen medan man bäddar om. Jag är alltid mest rädd för att jag ska råka slå ihop böckerna utan att vika hundöron eller stoppa in en socke som bokmärke. (Jag är fullt medveten om att inte alla har det här problemet; för en del är det ju hur lätt som helst att hålla s 217, s 38, s 454 och s 5 i minnet hur länge som helst, men jag hör till de bokläsare som alltid blandar ihop vilken sida som hör till vilken halvläst bok.)

Sen var det badrummet. När jag läser i badkaret och har blivit russinskrynklig och börjat hacka tänder i det kallnade vattnet och insett att det nog är dags att tvätta håret, torka mig och gå till sängs med en god bok – ja, då kastar jag alltid – och oftare än man kan tro med en välriktad knyck – mina böcker i tvättkorgen, för att de inte ska drabbas av vattenskador medan jag duschar. Ofta glömmer jag ju sedan bort dem, tills det som idag är dags att sortera tvätten. Och det blir som det brukar. En hög med mörk tvätt i 60 grader. En ylletvätt. En hög med pocketdeckare. En hög med vittvätt. En hög med pretentiösa prisvinnare. En hög med smutsiga vantar. Och till sist de där överblivna, utramlade sidorna som man blir glad att man hittar så att man äntligen kan få reda på vilka kärlekspar som fick varandra, och vilka som levde olyckliga i alla sina dagar.

Nu ska jag sätta mig och antingen fortsätta läsa lite på sidan 36 eller på sidan 458. Jag minns inte riktigt hur det var i den här boken.

Hur gick eran lördagsstädning?

9 kommentarer:

Metta Karlsson sa...

Jag har inte städat de minsta. Jag har dock varit en sväng på gymmet. Jag orkar inte få ordning på bokhögarna så jag stängde dörren till ett av rummen med bokhyllor...

Maud/En bok om dagen sa...

Lördagsstädning? Har jag aldrig hört talas om. Du menar inte egentligen lördagsgodis, för det vet jag minsann vad det är! ;-)

Ingrid sa...

Sockar fungerar ganska bra som bokmärken- jag har provat! :-) (Här har nöden ingen lag).

Hanneles bok-paradis sa...

Veckans tips: vi har var sin bokhylla vid sängen istället för nattduksbord :)

Vixxtoria sa...

Böcker X3: Vadå? Stänger du in dina böcker? *ringer bokombudsmannen*

En bok om dagen: Du chockar mig. Snart tänker du väl avslöja att du är så upptagen av pummeltillverkning att du inte ens stryker dina boksidor!

Ingrid: Babysockar är bäst! :-D

Hannele: Vi har också bokhyllor och nattuksbord. Det här inlägget handlar inte om de böcker som finns där, utan om de som bokstavligt (haha) talat finns i sängen.

Metta Karlsson sa...

Nej det är snarare så att jag stänger ute katterna.

Sara Pepparkaka sa...

Jag skippade lördagsstädningen och tog en virvelstädning på söndag morgon istället, två timmar innan vi skulle få gäster. Och då skulle jag fixa lunchen åt dem också. Men det funkade, jag drog överkastet över sängen och på mig en annan tröja än min pyjamas-t-shirt just när de kom in genom dörren.

Paperback Lover sa...

Jag inser nu att det finns EN bra anledning med att inte bo med någon som är lika glad i böcker som jag. Det skulle nämligen inte accepteras att det låg böcker på alla dessa ställen. Jo kanske tvättkorgen, men där skulle de inte ligga säkert, rätt var det är har dom hamnat i tvättmaskinen, och inte helt otroligt i torktumlaren efteråt också.

Vixxtoria sa...

Böcker X3: (Ursäkta för sent svar): Då får jag (lite sent, kanske) ringa kattombudsmannen i stället. Vilket kanske inte bekymrar mig lika mycket som böckernas väl och ve ;-)

Sara Pepparkaka (Ursäkta du också för sent svar, jag har plötsligt upptäckt en massa kommentarer som jag tydligen glömt svara på): Jag är också en mycket deadline-driven person när det kommer till städning. Gäster är det bästa sättet att få saker gjorda! Universaltipset om man har 10 min är att öppna fönster och vädra, slänga in allt i garderober och hänga upp fräscha handdukar i kök och badrum. Sig själv får man strunta i ;-)

Paperback: Jag tycker den bra anledningen att bo med nån som inte har böcker som huvudintresse att den andre personen har mer tid att laga mat, städa och panta tomburkar. Eventuellt även att leka med barn, handla och massera ens fötter. Om den andre inte hade acceptans för mina böcker hade den nog inte stannat så länge hos mig.