onsdag 8 juli 2009

Hur en förälskad bokälskare tänker. Del 1

Under mitt liv har jag läst åtminstone de här böckerna med föreställningen att de, eftersom de uppgavs vara favoritböcker, skulle säga något om föremålet för min ömma låga: 

Cujo av Stephen King Om rabiessmittad hund som attackerar huvudpersonen, som större delen av berättelsen sitter inlåst i en bil, utan mat och vatten. Och toalett (men det nämns förstås inte).

Fölungen av Richard Fuchs Om en hästtokig flicka som får ett barn med sin favoritponny. Barnet (som får hästhuvud, och alltså inte hästkropp som nån slags kentaur) blir bland annat president i USA.

Riddarna kring Dannys bord av John Steinbeck Den här minns jag inget alls av. Jag tror inte ens att jag hann läsa ut den innan förälskelsen tog slut. 

Det var nu så länge sen jag var tonåring. Men när jag går förbi titlarna i hyllan händer det att jag tänker på anledningen till att de står där. 

Törs du avslöja vad du läst när du var kär och galen?


Detta inlägg har tidigare publicerats på min gamla blogg

Inga kommentarer: