söndag 5 juli 2009

Röda rädisor och några böcker


Jag har nästan inga röda böcker, skrev jag till Snowflake, som föreslår fotografering av bokhyllans röda älsklingar. Och min bokhylla ser sannerligen inte särskilt röd ut. Men när jag började plocka ut några böcker inför fotograferingen blev stapeln allt högre. Jag slutade när den var lika hög som jag (163 cm). Och jag behövde inte ens ta till mina Litteraturens klassiker, varav hälften är röda, eller plocka av omslaget av några böcker för att de röda pärmarna skulle bli synliga. 

Jag orkar inte för mitt liv skriva en lista över alla böckerna, men jag kan garantera att det är en väldig blandning. Några axplock (fråga om du blir nyfiken på resten!):

Steve Sem-Sandberg Theres
Per-Olov Enquist Lewis resa
Jonathan Kellerman Blodsskuld
T. H. White Svärdet i stenen
Margareta Strömstedt Majken den nittonde december
Jonathan Litell De välvilliga
Aksel Sandemose Varulven
John Updike Häxorna i Eastwick
Nick Hornby About a boy
Henrik Ibsen Samlade skrifter
Ebba Witt-Brattström Ediths jag
August Strindberg Fröken Julie och andra pjäser
Maria Küchen Lycklig hora
Eva-Marie Liffner Drömmaren och sorgen
Gunnel Linde Mamm- och pappsagor

Som en bonus kommer dessutom fotografering av några böcker som bara var röda på framsidan. 



Och idag har jag dragit upp årets första rädisor ur grönsakslandet idag. Röda, men lite träaktiga och trådiga. 

Inga kommentarer: