måndag 16 maj 2011

Okej då

Den är lånad. Men jag lovar inte att den blir läst.



8 kommentarer:

Anonymous sa...

Bra val! Jag tyckte nog bättre om "Farväl till vapnen" men det kan lika gärna berott på att jag läste den först.
För övrigt vill jag ge beröm för en mycket välskriven text om "Den gamle och havet" i bloggposten innan

Hemingways första fru sa...

Det är en underbar bok. Mycket mat! Trevlig läsning!

Vixxtoria sa...

Anonymous: Farväl till vapen fanns inte inne. Men den här verkar sliten och bra, om den nu blir läst.
Tack för berömmet om min text.

Hemingways första fru (Elizabeth, är det du? Det känns lite spökligt det här): Då hoppas jag att du har rätt. Om jag får ihop kronologin rätt borde du om nån ju veta detta.

Sanna sa...

Jaa!! Men det är väl klart att den kommer att bli läst! Jag längtar redan efter att få läsa ett Vixxtoriainlägg om den här... Åh vad jag blir avundsjuk på dig som har den här underbara läsupplevelsen framför dig.

Håller för övrigt helt med föregående talare om ditt förra inlägg: fantastiskt bra skrivet om en bok som är mycket svår att skriva om.

Anonymous sa...

Jag ser att la bibliofille alldeles nyligen läst "Den store Gatsby" av F Scott Fitzgerald.
http://labibliofille.blogspot.com/2011/05/f-scotts-fitzgeralds-den-store-gatsby.html
Fitzgerald skildrar precis som Hemingway den människor ur den s.k. förlorade generationen.
Om Hemingway och Fitzgerald kan man läsa här.
http://www.svd.se/kultur/understrecket/tankt-hyllning-blir-till-en-bjorntjanst_5017583.svd

Vixxtoria sa...

Ursäkta att de här svaret kommer lite sent. Något kom emellan när jag ämnade svara på dem för några dagar sen:

Sanna: Du väljer ett bra sätt att övertyga mig ;-)

Jo, jag kommer säkert att läsa denna (och kanske fler) Hemingway så småningom. Vi får se att det blir inom 3 mån (när boken ska tillbaks till biblioteket). Det beror helt och hållet på lust. Jag har ju (dessbättre? dessvärre?) många riktigt riktigt bra böcker som väntar hemma.

Angående det jag skrev om Den gamle, så hade jag nog kunnat skriva ett par universitetsuppsatser om den. Fick hejda mig. Men glad om du gillade (du är ju något av en expert i detta ämne).

Anonymous: Gatsby ska jag också läsa så småningom. Men där kan jag helt säkert säga att det inte kommer bli på ett par år. Jag har väldigt beslutsamt bestämt mig att jag inte kommer ge mig på Fitzgerald förrän om ett tag (tänker bl a läsa Gaskell och Dickens först). Men jag tackar mycket för länkarna och sparar för framtiden :-)

Anonymous sa...

Hur gick det med "Och solen har sin gång" ? Läste du den ?

Vixxtoria sa...

Anonymous: Tackar som frågar :-)

Nej, jag hann inte läsa den innan jag var tvungen att lämna igen den. Men det betyder inte att jag inte tänker läsa den. Det vår bara vänta lite grann (jag tror dessutom att jag köper den).