söndag 29 november 2009

Vilket skulle bevisas

Den här enkäten, som Bokmania plockat från Martina Lowden i ViLäser kunde jag inte motstå. Den besvarar också frågan om huruvida jag är bokberoende eller inte.


1. Är du ständigt försjunken i tankar om litteraturen?
Njae. Nej, det är jag faktiskt inte. Men jag relaterar väldigt mycket som jag ser, hör och upplever till olika litterära upplevelser som jag har haft. Och jag börjar – utan särskilt mycket överdrift – varannan mening med "Jag läste förresten att.. ", "I en bok av...", "Det påminner mig om något som Selma Lagerlöf skrev...".


2. Tycker du att en tillvaro utan böcker vore begränsad, tråkig och intetsägande?
Ja. Men jag har ganska livlig fantasi, så jag tror jag skulle klara mig ett tag.

3. Blir du rastlös och irriterad när du inte får läsa?
Hm. Ja. Det är nog min sämsta egenskap.


4. Läser du för att få lindring när du mår dåligt?
Läsningen har botat en och annan ångestattack genom åren, ja.


5. Känner du att tiden aldrig räcker till för allt du skulle vilja läsa?
Periodvis. Jag kämpar för att bli kvitt den känslan. Det brukar hjälpa att tänka på antalet böcker som årligen utkommer och dela dem med antalet dagar per år, så lugnar jag mig lite. Det är så orimligt att man ska hinna läsa 1127* böcker per dag att stressen liksom lägger sig.


6. Kan du ha svårt att sluta läsa när du väl börjat?
Jag vet inte riktigt. Jag började när jag var fem, och har inte ens försökt sluta än.


7. Händer det att du låter bli att göra något du borde ha gjort för att läsa i stället?
Ja. Varje dag. Nästan varje timme, varje dag, faktiskt. Men man blir med åren ganska bra på att göra saker samtidigt som man läser. Prata i telefon, duscha och köra bil kräver lite övning, men visst är det genomförbart.


8. Har anhöriga eller vänner tyckt att du läser för mycket?
Jag har aldrig frågat dem, men det är ganska många som oombedda har delgivit mig den uppfattningen, ja.


*Just den här beräkningen är baserad på utgivningssiffror från 2007, och omfattar både nyutkomna böcker, och print-on-demand.  Och endast böcker på engelska, om jag tolkat det hela rätt. 

2 kommentarer:

Lilla O sa...

Anonyma bokberoende för dig också?!

Vixxtoria sa...

O: Anonyma bokmissbrukare kallar jag det. Det är det som förkortningen ABM står för, som etikett på en del av mina blogginlägg.

Bokmania: :-D