tisdag 10 november 2009

Hur bokälskaren tänker när hon ska åka på charter

Första gången jag skulle på charterresa var valet självklart: Kreta! Redan de gamla grekerna, minotaurus, arkeologiska utgrävningar, Odysseus, och grekiska gudasagor... Jag släpade med mig samlingsutgåvan av Maj Samzelius Hjältar och monster på himlavalvet och tvingade alla barn i sällskapet att lyssna till högläsning varenda kväll, där under den grekiska stjärnhimlen.

Andra gången vi skulle iväg var det nästan lika enkelt: Egypten så klart! Pyramider och hieroglyfer, Döden på Nilen och Moses hos Farao. Röda havet som delas, och Kairos basarer.

Men nu vet jag inte riktigt. Om man ska åka på charter en tredje gång – vart ska man resa då? Det enda jag kan komma på som inspiration för tillfället är Pamela Jaskoviaks Agadir, my love, men december och januari verkar inte vara rätt årstid för Marocko.

Så vart ska jag styra kosan? Övriga i ressällskapet tycker att anonyma hotell med poolkomplex utan ett litterärt ramverk är fullt tillräckligt. Frågan är om det finns någon kompromiss.

8 kommentarer:

Paperback Lover sa...

Ja, eftersom det är december så försvinner ju en stor del av Europas resmål. Men ett tips för sommaren är annars Neapel eller Sicilien. Väl där frossar du i Savianos Gomorra, Lappalainens Maffia och Italien och regniga kvällar kollar ni på Gudfadern på medhavd DVD :-)

Paperback Lover sa...

Förresten, jag kom just på vart ni ska åka! Indien! Vänner till mig var där över jul och nyår förra året och hade det underbart. Här har du många författare att välja mellan, varför inte Rushdies Midnattsbarnen (om du inte redan läst den). Snacka om epos över Indien.
Charter till Goa är mitt tips alltså!

Lisa sa...

Gud så sugen JAG blev, om inte du, på att åka till Goa nu när jag ser Paperback Lovers kommentar! Vad du än gör, så åk till Marocko - men inte i december. Jag var där över jul för ett par år sedan och det är ett underbart ställe. Men kylan Vixxtoria, kylan... Inte ens en bokmal blir nöjd över att ha läst ut så många böcker när man befunnit sig på en sån fantastisk plats... och då är det illa ;-)

Bokomaten.. sa...

Haha, jag som ääääälskar Hjältar och monster på himlavalven... utgjorde en stor anledning till att jag ville åka till grekland också en gång i tiden. Den bokserien startade min enorma Greklandsvurm jag ahde som barn, tror jag. Läste allt jag kom över om Grekisk mythologi. Egypten åkte jag okcså till över jul för två år sedan. I år blir det inte n sådan längre resa efters om jag inte får semester, men kanske att det blir några dagar över nyår i en storstad istället. Det kanske vore något? Berlin kan ju ge mycket läs-insitament e ex? Där förade vi nyår för 3 år sedan. Hade vi haft ekonomi för det hade det nog blivit NY i år, då finns det ju drivpr med böcker man kan läsa in sig på. Vad gäller charter så kanske en turkiet-trip med Orhan Pamuk kan vara något? Inte lika givet som grekland, italien (förstås) eller egypten dock.

Vixxtoria sa...

Tack allihop för input. Indien har aldrig lockat mig så där jättemycket, även om jag kan hitta litterära referenser alldeles själv (E. M Forster till exempel! Rikki tikki tavi! Och några barnböcker av Inger Brattström tror jag det var). Lite googling igår kväll visade också astronomiska priser. Själv är jag mest rädd för matförgiftning (jag brukar bli det om jag så bara reser till Köpenhamn, och mina trippar till Singapore osv vill jag helst inte ens tala om), särskilt med 2-åringen i sällskap.

Stadssemester kan jag absolut tänka mig, men i så fall bär kosan till Rom. Det kan dock inte ressällskapet i det här fallet. De vill alltså ha pool och helpension.

Nån som varit i Libanon? Och besökt Petra?

Paperback Lover sa...

Jag har vänner som varit i Jordanien och även besökt Petra. De var väldigt mobila och reste runt en massa, det kanske inte funkar med barn.

Hur dyrt/varmt är förresten Afrika så här års?

Vixxtoria sa...

En massa destinationer i Afrika är inte tillgängliga under vintermånaderna. Men i Egypten finns en del; det går att hitta mellan 12-15 000 för två vuxna och en liten unge i alla fall. Jag har varit i Egypten i december tidigare, och det funkar för nån som mig som inte är så förtjust i värme. Drygt 20 på dagen vill jag minnas, men riktigt kallt på kvällar och nätter, så några såna där långa ljumma kvällssittningar på terassen blir det ju inte riktigt. Men dagarna var helt okej.

Vad gäller Jordanien och Petra (just det Jordanien är det, inte Libanon, varför blandar jag alltid ihop det där?) så verkar det ju vara möjligt att vara på ett hotell i en vecka också. Men jättevarmt är det nog inte där heller vid den här tiden. Sambon har tillbringat en vinter i Israel en gång, så han tror det blir för kallt.

Själv funderar jag mer och mer på Turkiet just nu.

Lilla O sa...

Sydafrika kanske, men Coetzee och Gordimer i bagaget. Eller Turkiet med Pamuk, Kemal och Nadel.