fredag 6 november 2009

Sometimes they come back!

Jag ska få besök i morgon. En massa människor som jag känner, faktiskt. Och jag har ett stort problem.

Maten är caterad, vänner tillfrågade att ha koll på snacksen, nya klänningen struken, och ett par reservstrumpor införskaffade. Jag har till och med tvättat håret.

Men det är det där med böckerna.

Mina gäster kommer ha med sig böcker. Många böcker. Mina böcker.

Mitt bokhyllesystem är beräknat på ett konstant utlån på 10%, men om nu samtliga utlånade böcker kommer tillbaks på en gång, så spricker alla beräkningar. Jag kommer ligga sömnlös och orolig hela natten. Hjälp!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det där är verkligen ett problem.Jag har ständigt travar med återlämnade böcker liggande därför att jag inte har någonstans att ställa dem.(Mina vänner betraktar mitt hem som ett bibliotek.)Under tiden de böckerna varit utlånade har ju andra nyinköpta böcker tagit deras plats.Jag funderar mycket på det här dilemmat men hittar ingen lösning.Min man föreslår att jag helt enkelt ska sluta köpa så många böcker men det förlaget betraktar jag med det förakt det förtjänar

Lilla O sa...

De kan väl låna nya? Annars är bokhögar rätt snyggt. Jag har fyllt vårt piano med bibliotekshögar, funkar hyfsat! Ha det så kul på festen! Själv ska jag ha 3-årskalas med rosa tårta, rosa dricka och rosa födelsedagsbarn!

Bokomaten.. sa...

jag tycker du har förträffliga vänner osm faktiskt lämnar tillbaka böcker de lånat! Och om de nu är sådan bokfantaster tror jag inte du behöver oroa dig... de lära ta med sig en hylla när de går också..:-)

a-lo sa...

Men det som är bra är du aldrig behöver vara rädd för att ha kort om stolar: bara att be folk slå sig ner på bokstaplarna i stället!

Eller be om fler bokhyllor i present..

kontakt sa...

Wow, du är ett privatbibliotek!

Prata mycket om böcker, så ökar chansen att de plockar med sig andra istället.

Vixxtoria sa...

Bra råd ni kommer med allihop.

Anonym: Du och jag verkar ha helt rätt inställning.

LillaO: De skulle kunna låna nya, men de flesta är fast i deckarträsket, och eftersom jag har minskat på den konsumtionen de senaste åren, finns det inte så mycket nytt att låna därifrån att de kompenserar för det jag får tillbaka. Treårskalas låter jättekul! Hoppas det blev lyckat!

Bokomaten: Man får vara glad för det lilla. Jag blev av med åtta böcker tror jag (och fick tillbaks något över 20). Dessutom ett drygt 10-tal i present...


A-lo: Ja, precis så ser det ut hemma hos mig. Fler bokhyllor insåg många hade varit en bra present, om det bara hade funnits några väggar kvar att ställa dem vid.

Kontakt: Jag är ett privatbibliotek. Jag tillämpar även hemkörning, i samband med besök.