söndag 9 januari 2011

Nostalgiska svar

Bokbabbel ställer frågor. Jag svarar. Och jag verkar i huvudsak vara på ett ungdomsbokshumör idag, märker jag.

1. En bokserie du önskar hade fortsatt längre?
Kulla-Gulla-serien. Jag skulle så gärna vilja veta om Gulla och Tomas Torpare klarade av att genomföra en social revolution på Höje gård. Och vad skulle alla deras barn heta?? Ja, förutom trillingarna Gunilla och Beatrice och Frederike då.


2. En bok du önskar fler människor läste och pratade om?
Jag känner mig så där lite däst på nya bokintryck, och önskar lite halvlamt att folk slutade surra om intressanta böcker. Men fler borde definitivt läsa, diskutera och förfäras över Döden i grytan som jag läste under hösten.


3. En bok alla borde läsa minst en gång?
Sin älsklings favoritbok. (Man får hoppas att en sådan läsning inte slutar så här sorgligt, som den här historien ur verkligheten, återgiven av Kafka på jobbet.)


4. En bok du återkommer till gång på gång?
Få se nu om det finns nån favorit som jag inte redan tjatat sönder här på bloggen. Almqvists Drottningens juvelsmycke har jag inte nämnt på nästan ett år tror jag. Det är en sådan gåtfull bok, som jag behöver läsa om och om igen för att förstå bättre. Hur var det med Tintomara? Vem mördade Gustav III?  Eli har skrivit väldigt bra om boken.

5. Favoritomslag?
Jag bryr mig inte så mycket om kolapappret, bara innehållet har tuggmotstånd och fastnar lagom mycket i tänderna. Men en bok som jag köpte blott på grund av omslaget (jag hade aldrig hört talas om boken innan, och läste ingen baksidestext innan jag satte igång och läsa) var Jonathan Strange & Mr Norrell av Susanna Clarke. Det kan vara så att jag går igång mer på typsnitt än bilder. Eller så har jag vid det här laget lärt mig att en omslagsbild brukar säga 1000 ord som inte har med boken att göra.

6. Mest irriterande karaktär?
Lady Catherine de Bourgh i Stolthet och fördom!! Jag kan inte alls ta henne med sånt jämnmod som Elizabeth. Jag blir fullständigt galen på henne varenda gång hon lägger sig i hur andra människor packar sina resväskor, eller föreslår att Elizabeth ska öva pianospel i Mrs Jenkins rum, så att hon inte stör nån annan. Ghaaaa!

7. Om en bok innehåller _____ kommer jag att läsa den! (Samt exempel på en sådan bok)
Motståndsrörelser och/eller spionverksamhet. En bra ungdomsbok är Tornfalken av Lloyd Alexander. En bra vuxenbok är Charlotte Gray av Sebastian Faulks. (Den måste jag läsa om snart! Men se för all del inte filmen. Eller gör det då, men läs boken också, för det är två helt olika historier som berättas.)

8. Sorgligaste dödsfallet?
Beth. Den änglalika systern i Louisa Alcotts Unga kvinnor alltså. Och så gråter man så klart floder över Jenny Love Story av Erich Segal. Där man kan lika gärna se filmen, förresten – det påverkar inte gråtmängden ett dugg!

9. Om du skulle skriva en bok skulle den heta?
I skuggan av maskerna. Eller kanske Stuck  in a roundabout om jag försökte lansera mig internationellt.

10. Favoritkärleksförhållande?
Laura och Sorry, som jag brukar skriva om då och då. Och just nu så börjar jag känna enorm längtan om att läsa om det där undflyende och spirande som finns mellan Carolin och den mystiske Adam i Skugg-gömman. (Skugg-gömman är en typisk januari-bok, eller hur?)

11. Favorit icke-romantiska/-sexuella förhållande?
Den där lärar–elev-relationen som finns mellan Adso och William of Baskerville i Rosens namn. Jag tycker så mycket om hur kunskap överförs i en förtroendefull relation och i en adekvat situation. Den bästa av alla inlärningsmetoder! (Jag skulle kunna nämna Sokrates dialoger här också, men de är trots allt ganska opersonliga.)

12. En bok du rekommenderat åt många människor?
Hmmm. Har inte haft nån sån universalbok på sista tiden. Men inspirerad av att Matilda gjorde den till book of the year 2010, så puffar jag gärna fram Molnfri bombnatt av Vibeke Olsson. Den berättar om andra världskrigets fasor från en tysk sida. Hur är det att vara bland de skyldiga? Hur är det att efter kriget bli förvandlad till en förövare, när man bara var en "vanlig" människa som råkade bo i Tyskland under kriget? (Och i förlängningen: hur skulle man själv ha agerat i den situationen?)


13. En bokserie som gärna hade fått sluta betydligt tidigare än vad den gjorde?
Holly Hock håller på att läsa John Marsdens ungdomsboksserie I morgon när kriget kom. Den är häpnadsväckande bra (vilket inte minst Hollys rapporter om ständigt (nattliga?) sträckläsningar vittnar om). Den var från början tänkt som en trilogi, och de tre första böckerna i serien är ordentligt sammanhållna. De fyra sista böckerna i serien är inte dåliga heller, och totalt är det en mycket uppslukande septalogi som jag tror att de flesta skulle ha stort nöje av. Men sedan skrev Marsden ytterligare tre böcker om Ellie – berättarjaget i I morgon...-böckerna. Urdåliga! Stor varning på dem!

14. Ett återkommande inslag i intrigen du retar dig på?
Jag tycker det är så ofantligt tråkigt när utpressning är motivet i deckare. Det är liksom ett så ointressant brott.

15. En bok du gärna skulle se som film?
Tordyveln flyger i skymningen. Jag begriper verkligen inte varför den inte filmats redan? Ständiga repriser av radioföljetongen kan inte kompensera! Anders Grönros – hallå-å?!


16. Favorittegelsten? (Bok med fler än 500 eller 600 sidor beroende på vem som definierar)
Favorittegelsten att hata just nu är Anna Karenina. Det är en riktigt bra bok, men över 900 sidor och det går ofattbart långsamt att ta sig igenom den. (Och to be honest – eftersom jag vet hur den slutar så känns det som en väldigt lång dags tågresa mot undergången.) Men om jag puttrar på i den här lästakten är jag klar mot slutet av 2014. Titta in för en fullständig recension då!

4 kommentarer:

Bokbabbel sa...

Åh, en Tordyvel-film, det skulle vara nåt!

Metta Karlsson sa...

Jonathan Strange-boken har ju så snygga svarta sidor oxå, det föll ju jag för.

Bokomaten sa...

Åh, så många plus. Molnri bombnatt är en favorit här också. Och VARFÖR filmar man inte Tordyvlen? Helt rätt. Och nog grät jag också floder över Beth i Unga Kvinnor. Men så gråter jag alltid floder när någo dör i böcker, om det varit en karaktär jag tyckt om. Är en riktig softis.

Vixxtoria sa...

Bokbabbel: Ja, jag förstår (alltså på allvar) inte varför den inte filmas. Det måste ju ha diskuterats! Är det för att Kay Pollack gjorde radioserien tillsammans med Gripe, och har nån slags veto på hur en film eller tv-serie (tv-serie vore bättre) ska se ut eller absolut vill regissera, men så vill inte finansiärera det. Eller nåt. Annars förstår jag faktiskt inte.

Böcker... Svarta sidor? Mitt ex har bara ett svart omslag. Det är en bra bok för övrigt. Rekommenderas!

Bokomaten: Ibland gråter jag där elakingar dör också. Men jag tror att det oftast beror på att det är mitt i natten och att jag är oerhört trött och glad för att jag äntligen ska få sova lite.