måndag 31 januari 2011

Ett barn (som tjänar pengar) ska jag ha när jag blir stor

Vi håller på med lite yrkesvägledning härhemma. Dottern har tyvärr sedan en tid övergett alla planer på att bli bilmekaniker (som vi vore i behov av en sån i vår släkt!), och har funderat rätt mycket över veterinär och sjörövare i stället. Just sjörövaryrket lockar mycket, men hon har flera gånger bekymrat frågat om flickor verkligen kan vara sjörövare. I såna lägen är det skönt att kunna plocka fram ett äss som Brechts Sjörövar-Jenny ur rockärmen!

Arkeolog är också ett drömyrke. Eller om det är paleontolog hon egentligen menar. Det hon vill göra är nämligen att å ena sidan gräva och upptäcka skatter och å andra sidan gräva och upptäcka ben efter sedan länge utdöda troll och dinosaurier. Kanske går yrkena att kombinera, även om jag har försökt intressera henne för den mer ekonomiska sidan av saken – kan hon inte tänka sig att till exempel arbeta lite med bygg och gräv? Rörläggare tjänar nog betydligt mer än arkeologer nuförtiden. Säkrare arbetsmarknad också. Fast nej, pekuniära argument biter ännu inte på min dotter.

Det senaste budet är emellertid att hon vill jobba som expedit. Helst som fröken i en kassa med rullband och streckkoder, men jag tror hon med lite mild övertalning kan tänka sig att arbeta i en bokhandel, så länge kunderna betalar tjugotretton centimeter och femtio kontant.

Nu måste vi bara ta reda på hur mycket bokhandelsexpediters mammor får i rabatt.

10 kommentarer:

Annika sa...

:-)
När min äldsta dotter var liten skulle hon antingen jobba på Konsum (alt.OKQ8) eller bli författare. De senaste tio åren eller så har hon dock haft siktet inställt på att bli journalist och det är också åt det hållet hon strävar.

Du ska vara glad att din dotter i alla fall har ambitionen att bli någonting över huvud taget. Min yngsta är 16 och flummar fortfarande omkring i en "jag vet inte vad jag vill när jag blir stor värld". Fast å andra sidan kan jag förstå henne. Jag menar hon släktar ju på mig med det undantaget att hon faktiskt går sitt första år på gymnasiet nu. Jag hade inte lika bråttom med det kan jag meddela ...

Fyrabarnsmor sa...

hahha :)

Lotta - hyllan sa...

Här i huset har vi inte så fina titlar som bokhandelsexpedit. Här är det istället cykelreparatör, serietecknare, arkitekt eller möjligen sitta i kassan i en legobutik som gäller.

Martina sa...

Jag ville också bli paleontolog och senare arkeolog när jag var liten. Det blev i slutändan en fil. kand. i historia samt en bibliotekarieexamen av det hela.

Vixxtoria sa...

Annika: Min dotter är snart fyra år, så hon har gott om tid att tappa ambitionen att bli något innan hon blir vuxen. :-D

Hoppas det går bra för båda dina döttrar, antingen de vet vad de vill göra eller inte!

Fyrabarnsmor: .-)

Lotta: Åh, kassan i en legobutik! Det måste jag lansera härhemma – kommer förmodligen slå ut alla andra karriärsplaner!

Martina: Är det här bra eller dålig information du ger mig nu?

Martina sa...

Tja, det får du nog välja själv. =) Men det är väl knappast dåligt att ha en dotter som är bibliotekarie?

Maud/En bok om dagen sa...

Vad ni har avancerade barn!

Det mest avancerade i det här hushållet har varit en tös som ville bli "psykorator" då hon blev stor, och hon är faktiskt på väg att bli det nu. Någon sorts.

Sen har vi haft en som tänkte sig att bli piga, men olyckligtvis ångrade hon sig. Det hade ju annars varit behändigt med hemhjälp på ålderns höst.

Och så har vi en som tänkte bli hund. Det är jag inte helt säker på att hon har gett upp ännu.

;-)

Maud/En bok om dagen sa...

HA! Förresten kom jag ihåg att jag hade en som ville "sitta i kassan på biblo" också! Det slår ändå det mesta. (Fast jag tror att det kanske var den där plippmojen som lockade mest.)

Vixxtoria sa...

Martina: Nej, inte är det dåligt med en dotter som är bibliotekarie. Men kanske får jag räkna med att försörja henne lite längre än jag tänkt ;-)

En bok om dagen: Åh, psykorator är ju underbart! Nästan lika bra som "kurolog".
Jag känner ett annat barn som ska bli buss när hen blir stor. Ser fram emot att kunna åka till reducerad taxa då och då.

Håller också med om att alla jobb med plippmojar har företräde framför jobb utan plippmojar. Jag önskar att jag hade en plippmoj på mitt jobb.

Titti/Hellre barfota än boklös sa...

Vilka ambitiösa barn ni har. När min nu tonårige son var liten ville han bli hårdrockare. Han övar rätt bra på det också och jag tror han kommer att lyckas. Det fanns nog en del andra saker han ville bli också; sopgubbe till exempel!

Och dottern hon vill bli fotbollsspelare eller polis.