fredag 1 oktober 2010

Typ casting

Jag bloggar med lillfingernaglarna den här veckan, så i stället för att erbjuda mina långa och vindlande tankar om Johan Klings Människor helt utan betydelse eller min insiktsfulla analys av Dan Browns The Lost Symbol (ni kan få välja, förresten – vilken av dessa två ska jag först lägga krut på? Jag har mycket spännande att säga om båda, men hinner nog inte fördjupa mig i mer än en analys under helgen), så passar jag på att följa upp min stora spaning om hur skådespelare återanvänds när filmbranschen ska illustrera det svenska deckarundret.

Idag läser jag nämligen att den breda allmänheten (dvs de som är för unga eller oironiska för att varken tänka på Grannar eller Sundbyberg) snart kommer att förknippa Peter Dalle med kommissarie Ewert Grens – en uppfinning signerad  Roslund och Hellström. Dalle är en outsider i de här sammanhangen, för vad gäller filmatiseringar av svenska detektivromaner har han tidigare endast förekommit i Lasse-Majas detektivbyrå. Det är således en snabb och oväntad karriär att utan att behövt figurera som misstänkt, den kvinnliga polisens äkta make eller huvudrollsinnehavarens bästa kompis (som typ är en försupen och frånskild advokat) avancera till huvudrollen. Grattis Peter!

Som vanligt betonas att just den här deckarserien kommer att skilja sig från alla övriga. Må så vara, men gäsp...!



7 kommentarer:

Bokomaten sa...

Oj, så svårt att ta honom på allvar, men han har ju blivit äldre så det är möjligt att utseendet numera fungerar. Känns som om det var länge sedan jag såg honom i något alls, men så såg jag ju inte LasseMaja heller i och för sig..

Vixxtoria sa...

Bokomaten: Jag tror inte alls att han behöver vara särskilt dålig, han är rätt duktig som karaktärsskådespelare också de gånger han axlat den rollen. Jag hoppas du sett Skenbart, förresten, för annars ska du göra det. Är helt övertygad om att du kommer älska den pastischen på 40-talsfilmer!!!

Bokomaten sa...

Åh, den har jag ju helt glömt! Klart jag måste se den, skulle älska, tänkte jag redan när den kom, men sedan föll den i glömska.

jenny sa...

Förlåt men, varför i hela världen lägger du ner tid på sånt skräp som Dan Brown??

Anonym sa...

Människor helt utan betydelse ligger här och väntar på läsning, så jag vill gärna höra vad du har att säga om den!
/L.

Hanneles bok-paradis sa...

Människor helt utan betydelse var lite deppigt

Vixxtoria sa...

Bokomaten: Du skulle nog gilla Skenbart. Se den!

Jenny: Svaret kan bli rätt långt, jag får skriva ett helt eget inlägg om det så småningom,

L: Den är bra.

Hannele: Ja, deppig, hopplös och sorglig, men bra, tyckte jag.