torsdag 28 oktober 2010

Om o-böcker som jag hunnit läsa

Lyran undrar vad jag läser när jag inte läser skönlitteratur. Det är en rätt intressant fråga, för jag har på sista tiden själv blivit allt mer varse att det är sällan jag läser en vanlig, hederlig roman. I stället läser jag till exempel det här:

Vetenskapliga artiklar. Eller läser och läser. Jag skummar abstract och slutsatser, och sen gör jag en sammanfattning av resultatet för den artikel som jag själv håller på att skriva (som nån annan jävel om ett par år endast kommer läsa abstractet och slutsatser på; jag är ibland jävligt sugen på att skriva blahahahaha på sidorna i mitten och se om nån upptäcker det).

Råd & rön. Om det inte finns för många leksaker och barn i vägen så slänger jag mig genast på soffan när jag hämtat den tidningen ur brevlådan, och sen frossar jag i spännande upplösningar av  ARN-anmälningar och test av dammsugarfilter och snöskovlar.

Telefonkatalogen. Det är så spännande att se vad folk heter! Även om jag inte precis ligger och bläddrar i katalogen varenda kväll, så blir jag alltid fast en bra stund när jag tar fram den. På Eniro råkar man ju aldrig snubbla över fantastiska namn när man ska leta reda på Anna Anderssons telefonnummer.

10 kommentarer:

Hanneles bok-paradis sa...

jag har nog inte öppnat telefonkatalog på några år

Margareta sa...

Telefonkatalogen är underskattad läsning. Man kan t ex leta efter ovanliga titlar, och hitta sånt som Gårdvar, Daniels pappa och F.d.ångb.bf.h.!

Paperback Lover sa...

Telefonkatalogen? Jag hoppas det är en gammal rackare från 80-talet för inte menar du att vi slösar träd för att du ska kunna kolla roliga namn?

Säger en som vill att pappersboken aldrig skall sluta finnas och är mycket skeptisk till iPad och E-bok och allt vad det heter.

"Den som kastat första stenen i ett glashus...", eller nåt.

Vixxtoria sa...

Hannele: Nej, det blir ju lätt så när man har alla telefonnummer man behöver inprogrammerade i mobilen...

Margareta: Å jaaaa! Titlarna är fantastiska! Jag borde ha nämnt dem!

Paperback: Nej, det är så klart den nyaste boken. Vi fick en lokal Din Del för bara ett par veckor sen. Fantastiskt rolig läsning!

Men jag tror faktiskt att vi bara fått Gula sidorna för den stora katalogen (från Eniro, över närmsta regionen) sedan några år. Om man har hus och letar hantverkare och annat, så är det faktiskt oumbärligt. Särskilt om man letar elektriker för att elen har slutat funka (då är inte inte kul att vara beroende av internetsökningar ska jag säga dig), och det har hänt. Till exempel ett halvt dygn innan vi skulle åka iväg på semester i några veckor (kul att komma hem till frys och kyl som varit avstängda mitt i juli, not). DET hade inte lösts sig om man inte haft papperskataloger.

Mitt motto är snarare: Kasta gärna sten, men inte telefonkataloger :-)

Titti/Hellre barfota än boklös sa...

Jag tänkte på en sak. Du har inga allergier eller så? Du borde ha nämnt det i dina svar men jag vill vara på den säkra sidan.

JanB sa...

Telefonkataloger?! Remember Auster's "Oracle Night"! Romanen i romanen, förläggaren som sorterade telefonkataloger, i ett skyddsrum!
;-)

Titti/Hellre barfota än boklös sa...

Nu glömde jag såklart en väldigt viktig fråga. Böcker på engelska, kan det vara något? (jag antar att svaret är ja, men bäst att fråga först). :-)

Vixxtoria sa...

Titti: Jag är lite allergisk mot citrusfrukter, särskilt apelsin. Och jag tycker verkligen verkligen inte om kokos. Men jag dör inte av någotdera, om det skulle vara så.

Och jag läser på engelska - kanske en roman i månaden eller så.

Jan B: Jag minns. Det är en speciell sorts människor som förstår sig på telefonkataloger :-)

Paperback Lover sa...

Åh tro mig, är det nån som gillar att läsa telefonkatalogen så är det jag. Så det var med några delar bitterhet jag avundsjukt hoppade på dig om skogsskövlingen.

Gula sidorna har jag kvar också. Fastän jag redan har ett nummer till elektrikern :-)

Vixxtoria sa...

Paper: Gula sidorna tycker jag nog dock ärligt talat är betydligt tråkigare än de vita. Det är liksom namnen (och titlar (!) när sådana finnes) som intresserar mig.