onsdag 23 september 2009

Och knappt nån lön för mödan heller

Jag förfäktar åsikten att det är onödigt att ständigt uppfinna hjulet på nytt. Därför återanvänder jag en text av Joseph Conrad som ungefär beskriver vad jag sysslar med alldeles för mycket nuförtiden, och dessutom lyckas få med en hel del av mina känslor kring detta:

Nej, jag tycker inte om att arbeta. Det är trevligare att gå med händerna i byxfickorna och tänka på allt fint och präktigt man skulle kunna uträtta. Jag tycker inte om att arbeta – det gör väl ingen människa – men jag tycker om det som arbetet ger, nämligen chansen att finna sig själv. Finna det man verkligen är – för sig själv, inte för andra – det som ingen annan människa någonsin kan lära känna. De ser ju bara vad man vänder utåt och vet aldrig vad som finns bakom.

s. 45 ur Mörkrets hjärta av Joseph Conrad

Antagligen det enda som är riktigt bra med den boken. Jag sågar den här.


Inga kommentarer: