onsdag 25 augusti 2010

En bland 198 miljoner

Även om jag gillar böcker skulle jag kanske inte riktigt vilja påstå att Ikea-katalogen är en bok. Men jag gillar den också. (Dessutom kan jag berätta så här lite inom parentes att jag ibland tillbringar avsevärd tid med att läsa telefonkatalogen, bara för nöjes skull.) Och igår dunsade 2011 års upplaga i min brevlåda. Elektroniskt har jag redan kunnat bläddra i den några dagar, men det var först när jag tillbringade lite tid med pappersupplagan som jag upptäckte lite genanta missar.

Alla som varit på ett Ikea-varuhus (jag själv till exempel) vet ju att man ofta hittar hyllmeter av restupplagor av samma bok. Det är ju på sätt och vis effektfullt, men ärligt talat inget som charmar en verklig bokälskare.  En bokälskare tycker ju i stället att det är spännande (vilket inte minst kommentarerna till detta inlägg av Bokbabbel visar) att kolla vilka titlar som står i bokhyllan, och utifrån det skapa sig en föreställning om vem som bor där. Ja, ni vet, samma grej vi sysslar med när vi besöker verkliga personer i verkliga hem.

När jag så spanar in Ikea-katalogens förstasida blir jag rätt glad. Inte nog med att man placerat ett trevligt bokskåp i blickfånget (nåja, man har stuvat in lite väl många vaser, statyhuvuden föreställande kvinnor och barn, och en oförsvarlig mängd tidskrifter), man visar här heller inga som helst tendenser till att exponera 52 ex av Linda Skugges bloggbok. Pluspoäng!

Minuspoäng blir det däremot på sidan 271, för här skymtar man – om än suddigt ofokuserat – ett sånt där typiskt tråkigt Ikea-hyllplan där åtskilliga böcker finns i ett flertal exemplar. Lite mer eftertanke tycker jag man kan förvänta sig av en katalog som trycks i 198 miljoner exemplar.




Fast på sidan 160 smälter jag igen. Kolla in det här nattduksbordet. Vem har inte ett sånt?


15 kommentarer:

Ingrid sa...

Jag hoppas att katalogen dunsar ner i min brevlåda idag- och nattygsbordet ser bekant ut... :-)

Marias bokliv sa...

fast jag har haft mardrömmar inatt... fatta vilken katastrof om koppen välter? Tefläckar i böcker är inget kul

snowflake sa...

Det är alldeles för snygga staplar, menar ni att ni har så där välstädat?

Bokbabbel sa...

Åh 1: Jag fick alltså Ikea-katalogen nästan en vecka före alla svenskar?

Åh 2: Annars bara ett trevligt inlägg om viktiga saker! :)

Vixxtoria sa...

Ingrid: Jag undrar just hur många böcker som finns i lådan. Och så hoppas jag att du får katalogen asap.

Maria: Åh, jag gillar tefläckar, blodfläckar och kaffefläckar i mina böcker. Helst också spår av ihjälslagna insekter och efter kladdiga nektarinfingrar. En bok ska känna att den lever, menar jag!

Snowflake: Du menar väl din fråga retoriskt?

Bokbabbel: 1. Jag tror katalogen delas ut på lite olika datum på olika håll i Sverige. Antagligen beroende på hur posten prioriterar. Men annars är det ju lite orättvist att den delas ut först i Finland.
2. Tack. Det är skönt att det finns nån mer som har samma viktighetsprioritering.

Lotta - hyllan sa...

Jag fastnade också för nattduksbordet, så härligt boknördigt :)

Titti (den utan blogg) sa...

Haha! Det måste vara mitt nattduksbord de fotograferat! (Fast de verkar ha photoshoppat bort alla böcker som vanligen ligger under bordet.)

Marias bokliv sa...

tefläckar i MINA böcker kan jag ta men jag har ju en trave biblioteksböcker o de gör man INTE så med...

Titti (den med blogg) ;-) sa...

Jag har inte vågat titta i IKEA-katalogen än. Man hitta ju alltid nåt som man vill köpa. Jag har tyvärr inget nattduksbord. Däremot har jag en bokhylla precis bredvid sängen som är knökafull..

It´s all about me sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
It's all about Books sa...

Vilken miss av Ikea! Nu ser jag fram emot katalogen... Har en sån där klassisk "Ingen reklam tack, men gärna IKEA-katalogen!" på dörren...

Hanneles bok-paradis sa...

katalogen är tydligen mycket eftertraktad på design-museet, gamla nummer är inlåsta nu..

Bokomaten sa...

Haha, mer fredagsmys om det ser ut så där, tycker jag.;) Men håller med om att det mest brukar ligga böcker under innan de hamnar i en så där ihoptryckt samling. Så kan mn ju inte se vad där ligger.

Konstigt att alla frått ikeakatalogen, vet ju i alla fall att jag befinner mig i ungefär sammageografiska område som vixxtoria..

Hanneles bok-paradis sa...

P.S.
vi har var sin smal bokhylla som nattduksbord :)

Vixxtoria sa...

Lotta: Visst är det! :-)

Titti (utan blogg): Det finns tyvärr inte plats för böcker under mitt nattduksbord. Eller inte så många i alla fall, för där finns så många dammråttor.

Marias bokliv: Okej, då vågar jag inte tala om för dig att jag alltid försöker välja att läsa just en biblioteksbok när jag badar om utifall att jag skulle tappa den i vattnet.

It's all about books: Jag hade också en sån lapp när jag bodde i lägenhet, men det funkade aldrig riktigt. Man kan beställa katalogen på nätet också, annars.

Hannele: Ibland ångrar jag att att jag inte sparat alla mina Ikeakataloger, haha. Men jag antar att jag på sätt och viss utnyttjar mina hyllplan bättre. (Jag skulle gärna ha bokhyllor som nattduksbord också, men vi har så lågt i tak i vårt sovrum att det nog är nästan omöjligt. Men vi har förstås böcker på hyllor längs med långväggarna i sovrummet. Det är ju lite kompensation!)

Bokomaten: Tror du inte att det är nån som har plockat upp alla böckerna från under bordet och tryckt in dem på hyllan när han skulle dammsuga? (förresten är det hemskt irriterande att man inte kan se vilka boktitlar det gäller!)

Angående utdelning av katalogen tror jag det varierar mellan post och brevbärare. Men det är väldigt irriterande när nån får katalogen först :-D