söndag 25 oktober 2009

Goda intentioner

Jag sorterar visst böcker ungefär som Kristina Lugn. Hon svarar så här på frågan "Vilken hyllordning råder hemma hos dig?":

Ingen! Efter att jag blev akademimedlem har allt spritt sig över alla gränser. Men böckerna jag skaffade innan dess är ordnade i hyllor efter författare, med titlarna kronologiskt inom författarskapet. Och jag har ställt samman dem som jag tycker hör ihop enligt mina egna principer: Karl Vennberg efter Werner Aspenström.

Det liknar tillståndet i mitt bibliotek. Associationsprincipen råder (Auster bredvid Östergren; Atwood bredvid Söderberg). Men med alla nytillskott under senaste tiden och alltför mycket arbete, och Snowflakes anbefallna färgfotograferingar, så är det närmast kaos i hyllorna just nu. Jag tycker egentligen kaoset är mer intressant än irriterande.

Men nu ska jag inte orda mer om detta utan läsa lite mer i stället. Jag hinner rätt mycket sånt helt plötsligt, men det kostar – och det är bloggandet som betalar.




8 kommentarer:

Anonym sa...

Blogg eller bok, blogg eller bok. Ja, det är väl bra att böckerna får vinna ibland! Har också "sorterat" mina böcker efter Lugns princip.

Unknown sa...

Hos mej är de "sorterade" så de får plats. Alltså inte alls.

snowflake sa...

Skyll på mig bara... :-)

Det är väl härligt att vara i läsflow? Bloggflowet kommer tillbaka en annan gång. Bara du inte slutar helt, då blir jag ledsen.

Ingrid sa...

Jag säger som Lilla O- ibland måste boken få vinna över bloggen (annars blir det inte så mycket att blogga om i slutänden....)- och vad gäller sortering av böcker- ack, ack,... jag har försökt med olika system (inget fungerar)- fackböcker för sig- skönlitteratur för sig- och så i landsordning (vet inte om jag gillar den principen)- färgprincipen fungerar inte för mig (jag har så dåligt minne). Huvudsaken är att man har roligt när man sorterar!

snowflake sa...

Ingrid:
Amen to that!

Vixxtoria sa...

Lilla O: Ja, om man driver en bokblogg så måste man väl nån gång ta sig tid att läsa böcker ;-) Under alldeles för lång tid nu har jag måst nöja mig med att drömma om att läsa böcker, så att frossa just nu är helt underbart!

Liz: Just nu är det lite så hos mig också. Jag tror man skulle kunna sortera om det på något bra sätt, men just nu trycker jag in böcker där det finns en liten glipa.

Snow: Tja, jag hade ju inte dragit ut alla gröna och bruna och röda böcker om det inte varit för att göra dig glad :-)

Och nej, jag har inga planer på att sluta blogga. Huvudanledningen till att det inte blir så mycket just nu är egentligen inte att jag är inne i ett fantastiskt läsflow, utan att jag nästan bara har möjlighet att blogga när jag sitter på jobbet, och eftersom jag inte sitter på jobbet så mycket längre, så... Just nu har jag en massa grejer halvskrivna, men jag orkar inte riktigt ta de sista 20 minuterna och putsa på inläggen, så att de blir riktigt bra. Men de kommer! Trots allt snittar jag faktiskt på ett inlägg per dag.

Ingrid: Ja, huvudsaken är att man har roligt när man sorterar. Därför ska jag vänta med sorteringen tills jag känner rolighetssuget dyka upp. Jag kan vänta lääääänge om det krävs känner jag :-)

Louise sa...

Jeg har længe haft en drøm om at organisere mine bøger 100% efter alfabetisk system. Men det er nu aldrig blevet til noget. Mine bøger er derfor ordnet på denne måde: fagbøger og non-fiktion står for sig, krimier står for sig og skønlitteratur, der ikke er krimier, står for sig, men de er ordnet alfabetisk.

Og så er der selvfølgelig hylderne med tegneserier, digte, kogebøger og alt det andet, der ikke lige passer ind ;-)

Vixxtoria sa...

Louise: Man kan antagligen organisera om sina böcker många gånger i livet. När jag var yngre hade jag allt strikt alfabetiskt (men då hade jag inte så många kokböcker, det är sant).

Nackdelen med alfabetiskt tycker jag är att man måste komma ihåg vad författaren heter i efternamn för att hitta boken. Och så kan man inte ställa Auster och Östergren bredvid varandra heller. Det är också en nackdel ;-)