söndag 9 augusti 2009

Husets statistiskt sämsta plats för böcker som vill bli lästa


I väntan på att Snowflake ska påbjuda fotografering av skinnband, svarar jag på Arianrhods fråga om vad som ligger på sängbordet. Well, mitt nattygsbord är tämligen statiskt, har jag upptäckt, det som ligger där har legat där under hela 2009, och varifrån jag egentligen plockar de böcker jag läser får förbli ett mysterium.

Längst fram två av dotterns böcker: Disneyversionen av Sindbad sjöfararen (ett arv från mig), och Kerstin Thorvalls bok Godnattsagor om Anders, nästan 4, som jag minns väl från min barndom, men som i detta fall är ett loppisfynd för 30 kronor.

Min egen läsning (som om inte dotterns läsning också är min egen) omfattar en insomnad läsning av Lapidus Snabba Cash, Ulla Isakssons Paradistorg som är riktigt bra; jag vet inte riktigt varför den blivit liggande, Den nionde stenen av Kyle Fitzpatrick (efter två kapitel inbillar jag mig att den ska vara som Kyssa sammet av Sarah Waters, men jag antar jag kommer bli besviken), Englunds tegelsten om första världskriget, som jag längtat efter, men som semestern inte räckte till för, och slutligen Skugga av Karin Alvtegen, som inte förmått engagera mig tillräckligt för att jag ska läsa ut den.

Där finns också Harrisons första del om Slaveriet (som jag kommit en bra bit in i, och skulle kunna avsluta på en kväll, vi får se om den kvällen kommer snart), och en Peter Høeg-bok som jag har stora förväntningar på, men ändå inte påbörjat.

I övrigt diverse: Apotekets feta kräm. Hårband så att håret kan fästas bort i stället för att hänga i ögonen. Läslampa för nattläsning. Näsdukspaket (nästan tomt) för läsning som berör. Och sambons igelkott som heter Sammie (om nån undrar).


9 kommentarer:

Klotho sa...

Försöker hinna ikapp med alla inlägg som jag inte hunnit med under den dryga vecka jag praktiskt taget inte vistats på nätet och det är det är svettigt. :) Ett senkommet välkommen tillbaka från semestern. Tja, mitt nattygsbord är mest en avstjälpningsplats för det som jag inte läser och en del annat. De böcker jag läser i sängen, ligger kvar i sängen (kan bero på att jag oftast inte delar utrymmet med någon annan).

Vixxtoria sa...

Klotho: Jag läste ikapp hela nätet förra veckan (inte hann jag jobba mycket, inte), så jag förstår vad du menar. Men de mesta ligger ju kvar ett tag, så man hinner läsa allteftersom.

Det jag läser i sängen och lägger där blir också kvar. Jag förstår inte hur alla andra som sover i samma säng som jag kan sova på knöliga böcker, men det klarar de tydligen galant. På min sida av sängen håller jag dock rent.

Tack för välkommen tillbaks från semestern. Detsamma. Typ.

Klotho sa...

Jag utökade sängutrymmet för några år sedan och det är förvånansvärt mycket jag kan ha kvar i sängen av tidningar och böcker utan att det åker i golvet (det händer någon gång). Min kompis som har en inte fullt så bred säng väljer att stoppa böckerna under madrassen, vid kanten. En tredje kompis skakar förundrat på huvudet för hon använder sitt nattygsbord till den aktuella kvällslektyren.

Jag ska försöka komma ikapp med de inlägg som fortfarande är i huvudet och inte hunnit bli nedskrivna ännu. Men man blir så distraherad av att man vill läsa. :)

Vixxtoria sa...

Äsch, nattduksbord. Det här som jag fotat ovan är faktiskt det första nattduksbord jag haft i hela mitt liv. De är helt klart överskattade, och tjänar endast som ytterligare en avstjälpningsplats för saker som ... borde vara nån annanstans.

Visst distraherar läsning :-) Man får liksom välja. Läsa eller blogga. Men om det handlar om att blogga om läsning så blir det nästan en överslagsreaktion, har jag märkt.

Boktoka sa...

Vad sägs? Ska vi göra en gemensam kraftansamling och läsa Den tysta flickan under september? Även hemma hos mig ligger den som ett dåligt samvete kombinerat med nyfikenhet och läslust...

Vixxtoria sa...

Boktoka: Åh, jag skulle verkligen bara vilja säga "Ja!", men jag tror inte att det går. Jag förstår att det låter som ett poserande, men det låser sig verkligen för mig så fort jag ska försöka läsa något till ett visst datum, eller följa en särskild lista eller en uppgjord plan eller något sådant. Jag brukar få tvinga mig till att få läst litteratur som jag ska undervisa om (och jag misstänker att mina studenter ofta genomskådar att jag inte har läst deras kurslitteratur ordentligt), och privat gör jag helt enkelt inga sådana åtaganden längre. (Under september kommer jag dessutom att vara tvingad att ägna mer tid än jag har lust åt slutredigeringar av mitt avhandlingsmanus, vilket med största sannolikhet även tar större delen av min lediga tid i anspråk.). Kanske kommer jag att läsa Høeg på lediga stunder, kanske inte. Det får visa sig. Men jag vill _gärna_ diskutera med dig när jag har läst!! Det skulle vara jätteroligt, när det nu blir! (Det är ju hela den här frågan som ligger bakom min tvekan till en Skuggseriecirkel också. Gruppläsning passar inte mig, men jag skulle som sagt kanske eventuellt kunna göra ett undantag, och då skulle det vara för Gripe.) Jag hoppas du förstår.

Klotho sa...

Borde ha tagit med Den tysta flickan i min outlästa-lista på Lyrans tematrio. Jag har försökt, men nej, det gick bara inte.

Apropå en gammal diskussion så har jag påbörjat Upptäckten av himlen och gillar den "so far", men jag är oerhört tacksam för att man kan förlänga lånetiden på nätet, för den lär vara kvar i min ägo en bra bit in på höstkanten.

Vixxtoria sa...

Klotho: Åh, jag hoppas att du inte känner dig tvingad att läsa ut den på något sätt. Det tog lång tid för mig också. Jag behandlade de fyra delarna som fyra olika böcker, och hade säkert ett par månaders mellanrum mellan somliga av dem. En av anledningarna till att det tog lång tid var ju inte längden som sådan, utan att det var så mycket att tänka på, tyckte jag.

Men det låter trevligt att du gillar den so far (man känner sig ju alltid lite medansvarig när folk ger sig på att läsa böcker på ens rekommendation).

Klotho sa...

Om jag inte gillar den så slutar jag att läsa. :) Men än så länge är det ingen risk.