söndag 16 augusti 2009

For the record

Jag avslutade som sagt biblioteksdebatten för min del med reflektionerna häromdagen. Strax därefter hittade jag följande två inlägg, som fördjupar sig i ett par aspekter som jag berör lite mer översiktligt. Det ena finns hos Tales of a Librarian som bland annat skriver om det ironiska i att man i tänket här verkar tycka det är för jobbigt att läsa; man föredrar att prata om böcker (= in med författarna), än att ta sig tid till att läsa vad de skrivit (= ut med böckerna). Det andra finns hos Mats på Tysta tankar som reder ut en del av flosklerna i debatten, och jämför med retoriken som används i skoldebatten.

Och jag vill inte att fler än nödvändigt ska missa Ingrids fina bild på det läsande rivjärnet som hon kallade farmor!

Nu ska jag fortsätta läsa en tjock, röd bok nära mig. Trevlig söndagsläsning du också!

2 kommentarer:

Mats sa...

Hej igen och tack för länkningen!
Varför avslutade du debatten för din egen del? Jag anar att det vi har sett har varit ett litet diskret förspel och den verkliga striden uppstår när politikerna upptäcker att både besöks- och lånetal rasar när biblioteken sålt ut sin själ.

Än så länge framstår bibliotekariekåren i Malmö som väldigt lojal och entusiastisk till nyordningen, men jag tror att det finns sprickor i fasaden.

Annars har vi ett fint bibliotek på Lärarutbildninge Orkanen som jag rekommenderar. Inte många vet att det är publikt.

Vixxtoria sa...

Mats: Två anledningar: den ena är att jag de närmsta veckorna kommer ha svårt att följa debatten på grund av diverse jobbåtaganden (som innebär resor och hårt arbete). Den andra anledningen är att jag tror det kommer att bli lite tyst nu ett tag, och att jag inte riktigt har något mer att säga.

Men om något nytt dyker upp, som jag tycker det finns anledning att kommentera, så är sannolikheten stor att jag återkommer :-)