onsdag 1 december 2010

Längtan efter preteritum


Idag var också dagen då bilbatteriet slutade fungera. 

Det innebär bland annat att jag nog för tillfället får nöja mig med att äga denna, relativt ovanliga, utgåva av Maria Gripes andra barnbok om små gossedjur, och inte köpa hennes debutbok I vår lilla stad, som just nu finns till salu för det facila priset av 550 svenska kronor hos Bokbörsen. Det är lite surt, för jag har spanat länge på den boken.

Lite trevligare nyheter relaterade till Gripe får man om man hälsar på hos En full bokhylla, som öppnar första luckan i sin julkalender idag. Men klicka dig inte dit, är du snäll, för då kan det hända att min chans att kamma hem bokpriser minskar, och det skulle jag faktiskt sura rätt mycket för en dag som idag. 

2 kommentarer:

Jessica (ord och inga visor) sa...

Åh vad surt att du inte kan klicka hem den andra. Om du inte ber om att den skickas i ett väldigt litet kuvert som du slipper hämta ut på posten? jag köpte Skuggan över stenbänken av maria gripe igår, den var en av mina favoritböcker som barn så jag blev mäkta glad att hitta den för 25 kronor på ett antikvariat!

Vixxtoria sa...

Jessica. Tack för dina sympatier! Jag tror fortfarande att det borde vara möjligt att komma över boken billigare än 550 kronor (som jag har råd att betala om jag verkligen VILL, men jag är stundom en ansvarsfull person som då och då inser att jag kanske ska tänka efter ibland innan jag ger ut pengar just en julmånad), och tänker fortsätta söka efter boken.

Skuggan över stenbänken är en av mina stora favoriter, men den har kommit ut och kommer fortfarande ut i så många upplagor och är mycket lättare att hitta. I vår lilla stad har nog inte ens kommit i nån ny upplaga på 40 år i alla fall (vilket inte är så konstigt, det är en rätt menlös bok som man nog bara är intresserad av om man är lite Gripe-nördig).

Stenbänken håller i alla fall väl (jag läste om den så sent som i februari), så jag hoppas du får en trevlig stund!