onsdag 12 maj 2010

Lösenord

I en tid där ens rörelsefrihet begränsas av antalet lösenord man lyckas komma ihåg är jag alltid lika tacksam för de tillfällen då jag själv fått bestämma lösenordet.

Som till exempel koden till mitt bibliotekskort. Den har jag omsorgsfullt valt genom att blanda några siffror från ett telefonnummer som jag hade en gång och tyckte mycket om. Ett telefonnummer från den tiden jag var ung och singel och inte hade något som hindrade mig från att läsa böcker hela nätterna. Varje gång jag lånar böcker med hjälp av kortet och koden blir jag påmind, och jag undrar om det inte är minnet av den där friheten och till synes obegränsade tiden som påverkar att fler böcker än vad som är rimligt får följa med hem. Varenda gång.

Gissa hur jag valt koden till mitt bankomatkort?

2 kommentarer:

Paperback Lover sa...

Fick du välja bankomat-koden själv? Det får man inte i min bank.

Jag förstår exakt vad du menar med att koder väcker minnen och associationer. Om jag kommer före åtta till jobbet (händer sällan) måste jag förutom att dra kortet även knappa in en pinkod. Den är vald efter ett ord på fyra bokstäver som alltid för mig lite full i skratt. Då blir det genast lite kul att komma till jobbet tidigt :-)

Koden till larmet faller samman med ett födelseår för en av mina släktingar. En släkting jag inte träffar så ofta så det blir alltid trevligt att tänka på honom när jag larmar av eller på :-)

Och sen telefonnummer då. När jag flyttade till Stockholm flyttade jag till en stadsdel som fortfarande bara hade sex siffror i numret. Och jag valde mitt nummer på nätet. Man fick välja mellan tio olika lediga. Men jag tyckte inte att nåt var bra nog utan laddade om sidan typ tjugo gånger tills det bra stod där: mitt telefonnummer! Endast udda siffror och ett antal av lyckonumret. Fantastiskt! det byter jag aldrig bort!

(vet inte om allt detta hade med ditt inlägg att göra men det hängde i alla fall ihop med din rubrik och jag körde en "Apropå det..." från Christer i P3).

Vixxtoria sa...

Paperback: Jag är en stor anhängare av apropå det-inlägg! Alltid och överallt, utom hos studenter som jag måste examinera (det finns alltid kategorin som svarar apropå i stället för på frågan, men de som svarar både på frågan och ger ett apropå brukar nästan alltid få VG).

På min bank får man i alla fall välja kod själv. En gång ändrade jag min kod, och jag har fortfarande inte lyckats komma ihåg vilken det var. Jag fick byta bankkort :-)

Välja telefonnummer på nätet hade jag gillat, men det har jag aldrig gjort (det var några år sen jag flyttade sist, så det fanns antagligen inte då). Jag brukar dock fråga och fråga tills jag får ett nummer som jag tycker om.