fredag 28 maj 2010

Bland äckelbobbor och flakaläppar

Jag vet inte hur det är med er, men ibland när jag har mycket att göra och jobbar ända fram till sänggåendet så där nån timme efter midnatt så vill jag gärna läsa något väldigt välkänt för att varva ner lite grann. Något utan ansträngning, och där det inte gör något om man somnar mitt i meningen. Jag undviker därför gärna att ta med den bok som jag "egentligen" läser sådana sena nätter.

I stället kan det exempelvis bli en bläddring i Råd och rön. Eller i min facktidskrift (fast då blir jag i och för sig oftast väldigt upprörd, så det är inget idealiskt sömnpiller). Eller så plockar jag med mig en gammal kär och välkänd (ungdoms)bok till sängen, och läser ord som jag i kan utantill tills ögonen faller igen. En riktig snuttefilt som hjälper mig att varva ner, alltså.

Men det är dumt att  välja böcker som är så roliga att man inte kan sluta skratta.

Eller böcker som är så spännande att man inte kan lägga boken ifrån sig.

Eller böcker som har så många roliga teckningar att man liksom tänker att det inte gör något om man bara läser en sida till.

Häxorna av Roald Dahl är alltså i princip diskvalificerad!!

Så gäääääääsp vad jag är trött nu idag. Men jag har inte tid att sova, för jag måste ut och spana på kvinnor med handskar som kliar sig i håret, har lite vidgade näsborrar, blått spott i mungipan, och högklackade skor som de sparkar av sig när de tror att ingen ser.


7 kommentarer:

Boktoka sa...

Åh Häxorna!!! Den är ju jätteläskig!

Annars kan jag tänka mig att lämplig kvällslektyr är böcker med korta avsnitt som är tydligt avslutade. Kalle Linds böcker skulle kunna funka om man står ut med hans raljerande (vilket jag oftast finner ganska roligt). Han skriver humoristiska texter om verkliga människor och såna som kanske funnits (typ Job - särskilt texten om Job tyckte jag om.). När ett avsnitt är slut är det ganska lätt att lägga bort för sen handlar det ju om en ny människa. Om man nu inte vill läsa romanroman på kvällningen alltså...

Vixxtoria sa...

Boktoka: Kalle Lind har jag inte läst, men det kanske skulle vara kul vid tillfälle. Min erfarenhet just med böcker med korta kapitel är att jag just då fortsätter och fortsätter att läsa. Det är så lätt att bara "ta en till". Ungefär som med nonstop. (Typboken är Sandor slash Ida. Den gick inte att lägga ifrån sig, och den läser jag ut på en natt varje gång, oavsett hur trött jag är. Inte bra kvällslektyr när det är sent och man behöver varva ner och somna alltså.)

a-lo sa...

Jag minns en period under min studietid (väääldigt längesen) då jag höll på med en C-uppsats natt och dag och inte kunde stänga av surret och to-dos i hjärnan när jag skulle sova. Då hittade jag "Mysrysare" i en garderob där jag bodde i andra hand som var helt perfekt; krävde ingen tankeverksamhet alls, hade en mycket måttlig spännings- och romantikgrad men tillräckligt för att man kunde tänka sig att bläddra ett par sidor i den. Egentligen ruskigt (ha-ha) dåliga böcker, men de gjorde klart sitt jobb vid tillfället.

Ylva sa...

Vad härligt, du läser godnattsagor för dig själv! Jag har problemet att vi har släckning klockan 22 för att maken går upp tidigt. Hade jag bott ensam hade det varit 24.

Bokomaten.. sa...

Ylva: Ljudbok och hörlurar!:-)

Häxorna är definitivt min favorit bland alla Roald Dahls böcker. Den jag tyckte bäst om som liten i alla fall.:) Nu har jag dessutom läst några i vuxen ålder som jag inte läste då, men ack, ack, Häxorna står sig, inte kan de mäta sig mot barndomens nostalgiska minnen.:)

Ingrid sa...

Haha, det känns igen... det där med kvälls/nattlitteraturen. Det får inte vara alltför ansträngande. Jag har några gamla "Min skattkammare" som jag plockar fram ibland.....

Vixxtoria sa...

A-lo: Mysrysare är också en klassiker sent på kvällarna. Det har jag också kört med när jag haft tillgång till såna! Eller följetonger i Hemmets Journal.

Ylva: Japp. Jag läser godnattsagor. Frukostsagor. Lunchsagor, bussagor och nattabarn-sagor (alltså såna sagor JAG läser medan jag ligger bredvid och barnet försöker somna). Däremellan försöker jag få lite vuxenläsninge :-)

Angående problemet med maken (som möjligen går att lösa genom att förpassa honom till gästrummet alt. garderoben eftersom han ändå inte behöver nån lampa) så använder jag nuförtiden ett sånt där nattlampespöke från ikea när jag läser. Det finns annars gott om olika slags ficklampor som man kan använda (men nackdelen är att de drar så attans mycket batteri, och att börja varenda kväll med att byta batterier är lite omständligt tycker jag).

Bokomaten: Ja, Häxorna är helt klart min favorit också. Jag tyckte inte ens som liten att någon av de andra böckerna stod sig mot den.


Ingrid: *skratt* Ja, nu läser ju jag Min skattkammare för dottern ganska ofta innan hon somnar, så den läsningen har jag ju redan haft under kvällen. Men det händer att jag tar med mig Sörgården eller ännu hellre Önnemo till sängen.