måndag 8 mars 2010

Idag är en helt vanlig dag

8 mars

Internationella kvinnodagen. Verkar inte som om den märks här. Mamma brukade klä upp sig den dagen och det irriterade pappa som inte tyckte att hon hade något att klaga på eller var ofri på något som helst sätt. Mamma sa att det handlade om att visa andra kvinnor att hon stod på deras sida fast hon var privilegierad. 

s 64 ur Gör vad du vill av Erlend Loe


Så idag firar jag med att sätta på mig matchande strumpor. Och välja en ny, ren och struken näsduk ur skåpet. Och jag är djupt och innerligt glad och tacksam över att jag har ett stort urval av både sockar och näsdukar, över att jag själv har ett roligt arbete som gör det möjligt för mig att  tjäna pengar så att jag kan köpa nästan obegränsad mängd sockar och näsdukar, och över att ingen annan bestämmer att det just är dessa sockar eller denna näsduk som jag måste plocka fram ur lådor och skåp idag. Måtte det komma en dag då alla kan vara lika lyckligt lottade.

1 kommentar: