lördag 13 mars 2010

Det finns många orsaker till att jag inte tycker särskilt mycket om våren

En heminredningsdetalj som lätt förbises när bokälskaren placerar de högst älskade bokhyllorna är vikten av att tillse att mars obarmhärtigt klarsynta sneda solstrålar inte får möjlighet att retsamt spela i det tjocka dammlager som vanligtvis täcker klenoderna. Med stigande ålder, visdom, antal flyttar och framför allt en ekonomi som möjliggör att i bostaden specialdesigna ett bibliotek blir en verklig bokälskare allt bättre på att undvika en dylik ångestväckande möblering, som lätt kan distrahera och ta värdefull lästid i anspråk.

För vem vill egentligen tillbringa en solig, dåsig marseftermiddag med att damma bokhyllor? Inte nån som älskar böcker i varje fall!

7 kommentarer:

Ingrid sa...

Nej, damma böcker tillhör verkligen inte favoritsysselsättningen. Inte heller att montera bokhyllor (Billy) som jag tillbringat ett par timmar med den här helgen.... puh!

Vixxtoria sa...

Ingrid: Jag har förstås inte dammat. Jag har aldrig dammat bokhyllor systematiskt i hela mitt liv. Jag viftar ibland med dammsugaren längs med böckerna, och det damm som försvinner då får man vara glad för, men plocka ut och damma av allting - nä!

Men Billyhyllor tycker jag är lite kul att sätta ihop. Fast det var jobbigt när jag monterade allihop som jag har i mitt bibliotek nu på en och samma eftermiddag. Då var jag rätt trött på det hela.

Paperback Lover sa...

Jag gillar också att montera Billybokhyllor! Men inte att damma. Mina bokhyllor står längst in mot väggen långt bort från fönstren :-)

Vixxtoria sa...

Paperback: Det är bra, Paper! Du har förstått hur man ska möblera!

Anonym sa...

Jag har hört ryktas att man kan köpa till glasdörrar till sina Billy för att slippa damma så ofta. Själv tänker jag att bokstackarna lär utveckla klaustrofobi om de får stå instängda bakom glas hela dagarna, så jag fortsätter damma istället...

Paperback Lover sa...

Ja, dom däringa glasdörrarna ja. Dom är väl snygga och smarta mot damm, men problemet är så ofta som jag går och plockar bland mina böcker så skulle dom stå öppna mer än dom var stängda.

Anonym sa...

Ja, troligen sa det ar